Neka kupovina – online ili offline – tijekom blagdana bude sigurna!

U predblagdansko vrijeme uvelike raste broj kupovina pa značajno raste mogućnost da prevaranti putem naprednih shema dođu do informacija o potrošačima tijekom blagdanske sezone – stoga donosimo savjete i trikove kako obavljati sigurne transakcije

Stručnjaci predviđaju povećanu aktivnost prevaranata tijekom blagdanske sezone u transakcijama s karticom i transakcijama bez kartice. Prevaranti se cijele godine pripremaju za sezonu blagdanske kupnje, iskorištavajući povećanu aktivnost i potrošače koji katkad postaju nepažljivi i ‘spuštaju gard’ u potrazi za savršenim darom. Visino blagdansko izdanje izvješća o prijetnjama identificira popularne taktike prevara koje se očekuju između studenoga 2023. i siječnja 2024. zbog povećanja aktivnosti e-trgovine i osobne potrošnje u maloprodaji i ugostiteljstvu.

PORAST STOPE PREVARA

Povijesni podaci i transakcije pokazuju da akteri prijetnji vrebaju potrošače tijekom sezone blagdana. Podaci pokazuju da su kod najpopularnijih kategorija trgovaca na koje ciljaju prevaranti stope prevara tijekom blagdana 2022. porasle 11% u odnosu na stopu prijevara izvan blagdana te su za to vrijeme zabilježile porast od 8% u odnosu na prethodnu godinu. U blagdanskom izdanju izvješća o prijetnjama upozorava se da će akteri prijetnji nastojati iskoristiti povećani interes i hitnost potrošača u pronalaženju ponuda i jedinstvenih darova.

Najvažniji nalazi izvješća uključuju:

Digitalni skimming: S povećanjem online kupnje, postoji veća prilika za prevarante da uspješno kompromitiraju podatke računa od trgovaca e-trgovine i unovče ih.

Phishing i socijalni inženjering: Napredak umjetne inteligencije (AI) tijekom protekle godine pruža akterima prijetnji mogućnost stvaranja visoko prilagođenih phishing kampanja, što potrošačima otežava uočavanje prevara. Prevaranti također stvaraju internetske stranice za krađu identiteta, često koristeći malvertising (zlonamjerno oglašavanje) i druge nedopuštene taktike optimizacije za tražilice (SEO) na maloprodajnim ili uslužnim web stranicama kako bi privukli žrtve.

ATM / POS Skimming: S porastom prometa kod fizičkih trgovaca i bankomata, prevaranti ciljaju bankomate i POS terminale za izvršenje skimming napada.

Zaobilaženje jednokratne lozinke (OTP): Visa je identificirala sheme zaobilaženja jednokratne lozinke (OTP) za dobivanje pristupa računima vlasnika kartice. U ovoj se shemi predlošci jednokratnih lozinki šalju žrtvama za koje se čini da su povezani sa željenom kupnjom.

Fizička krađa: Akteri prijetnje mogu pokušati fizički ukrasti platne kartice i/ili telefone od potrošača koji ništa ne sumnjaju u prepunim maloprodajnim trgovinama, trgovačkim centrima ili na parkiralištima.

1. Provjerite reputaciju i autentičnost trgovca. Držite se provjerenih trgovaca koje dobro poznajete. Ako razmišljate o kupnji u trgovini koja vam nije poznata, malo istražite kako biste provjerili njihovu reputaciju i autentičnost.

2. Kupujte na pouzdanim i sigurnim web stranicama. Provjerite koristi li web stranica sigurnu tehnologiju. Kada ste na blagajni, adresa internetske stranice treba započeti s ‘https://’. ‘S’ označava sigurno i znači da se vaši podaci šifriraju i šalju putem sigurne veze.

3. Pazite se ponuda koje predobro zvuče. Ponude na web stranicama i u neželjenoj e-pošti često mogu zvučati predobro da bi bile istinite, osobito iznimno niske cijene artikala koje je teško nabaviti. Potrošači bi trebali biti sumnjičavi prema takvim ponudama. Prevaranti često mame žrtve nevjerojatnim ponudama. Ako se dogovor čini predobar da bi bio istinit, vjerojatno i jest.

4. Koristite sigurne metode plaćanja. Platne kartice često nude bolju zaštitu od prijevare od drugih metoda. Provedite temeljito istraživanje prije sudjelovanja u izravnim novčanim prijenosima, bankovnim prijenosima i ravnopravnim mobilnim aplikacijama jer su nerazmjerno meta prevaranata.

5. Budite oprezni s e-poštom i porukama. Prijevare s krađom identiteta uobičajene su tijekom blagdanske sezone. Nikada ne klikajte na poveznice u neželjenoj e-pošti ili porukama. Prije pružanja bilo kakvih osobnih podataka uvijek provjerite kod pošiljatelja izravno putem njegove korisničke službe ili mobilne aplikacije.

6. Redovno ažurirajte svoje uređaje i softver. Redovita ažuriranja često uključuju sigurnosne dogradnje koje štite od novih prijetnji. Provjerite jesu li vaši uređaji i softver ažurni.

7. Koristite jake i jedinstvene lozinke i omogućite 2FA. Svaki od vaših mrežnih računa trebao bi imati jedinstvenu lozinku i omogućiti dvofaktorsku provjeru autentičnosti (2FA) kako bi prevarantima bio veći izazov za pristup.

8. Pratite bankovne izvode i izvode kreditnih kartica. Redovito provjeravajte svoje izvode za bilo kakve neovlaštene transakcije i omogućite upozorenja o transakcijama. Ako vidite nešto sumnjivo, odmah prijavite.

9. Budite oprezni s lažnim dobrotvornim organizacijama. Prevaranti često iskoriste blagdansku sezonu za osnivanje lažnih dobrotvornih udruga. Uvijek istražite dobrotvornu organizaciju prije davanja donacije. Koristite resurse kao što je Charity Navigator kako biste osigurali da vaša dobra volja ide u dobru svrhu.

10. Zaštitite svoje osobne podatke. Nikada nemojte davati osobne podatke osim ako to nije neophodno. S obzirom na to da prevaranti koristite umjetnu inteligenciju za oponašanje glasova, budite oprezni sa svim zahtjevima za osobnim podacima – čak i ako poruka tvrdi da je od prijatelja ili člana obitelji.

11. Izbjegavajte javne Wi-Fi mreže za kupnju. Javne Wi-Fi mreže često nisu sigurne, što hakerima olakšava krađu vaših podataka. Uvijek koristite sigurnu, privatnu internetsku vezu kada kupujete.