Sredstva za pranje posuđa: Po količinskom udjelu prednjače sredstva za ručno pranje

Najvažniji segment u sredstvima za pranje posuđa u 2023. godini po količinskom udjelu su sredstva za ručno pranje sa 61% dok sredstva za strojno pranje nose 39% količinske prodaje

Analizira: Majda Babić, Senior Client Executive, NielsenIQ

Ova analiza istraživačke agencije NielsenIQ obuhvaća kategorije sredstava za ručno pranje posuđa i sredstava za strojno pranje posuđa. Kategorija sredstava za ručno pranje posuđa uključuje proizvode koji se koriste isključivo za ručno pranje posuđa koji su najčešće u tekućem stanju.

Kategorija sredstava za strojno pranje posuđa uključuje praškaste i tekuće deterdžente, tablete, ali i dodatke strojnom pranju, poput soli, sredstva za sjaj, sredstva za čišćenje perilice te osvježivače za perilice. Sredstva za čišćenje te ostale vrste deterdženata nisu uključeni u ove kategorije.

U 2023. godini, zaključno s prosincem, sredstva za pranje posuđa ostvaruju pad količinske prodaje u odnosu na godinu prije najviše uslijed pada prodaje sredstava za ručno pranje posuđa. Najvažniji segment u sredstvima za pranje posuđa u 2023. godini po količinskom udjelu su sredstva za ručno pranje sa 61% dok sredstva za strojno pranje nose 39% količinske prodaje.

Kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi) u 2023. godini prodalo se 58% ukupne količinske prodaje sredstava za pranje posuđa, dok se preostali dio (42%) prodao kroz tradicionalne formate, trgovine mješovitom robom do 300 m2 prodajne površine te drogerije.

Vodeća tri proizvođača u kategoriji sredstava za pranje posuđa po količinskoj prodaji su abecednim redom Henkel, Meteor Grupa – Labud i Procter&Gamble.

E-trgovina postaje sve važnija za prodaju

E-trgovina nastavila je bilježiti snažan rast u 2023., a takav će rast ostati i sljedećih pet godina. Osnovni proizvodi za kućnu njegu, kao što je pranje posuđa, snažno su profitirali 2020. od brzog razvoja e-trgovine s obzirom na to da su potrošači pokušavali izbjeći fizičke trgovine i cijenili praktičnost online kupnje.

Tržište deterdženata za pranje posuđa pokriva proizvode za čišćenje koji se koriste za pranje i čišćenje posuđa i pribora za jelo. I deterdženti za perilice posuđa i deterdženti za ručno pranje posuđa u tekućem obliku, prahu ili u obliku tableta uključeni su u ovo tržište. U Hrvatskoj Statista predviđa da će prihod na tržištu deterdženata za pranje posuđa dosegnuti 45,39 milijuna USD u 2024. Očekuje se da će tržište doživjeti godišnju stopu rasta od 2,32% (CAGR 2024.-2028.). U usporedbi na globalnoj razini, u Sjedinjenim Američkim Državama ostvaruje se najveći prihod na ovom tržištu, u iznosu od 3.731 milijuna USD u 2024. Što se tiče prihoda po osobi, brojka za Hrvatsku iznosi 11,39 USD u 2024. Hrvatsko tržište deterdženata za pranje posuđa doživljava porast ekološki prihvatljivih proizvoda jer potrošači daju prioritet održivosti i ekološkoj svijesti.

Prema istraživačkoj agenciji Euromonitor International, nakon pojačanog učinka tijekom godina pandemije Covid- 19, zbog trendova boravka u kući i intenzivnog kuhanja koji su proizašli iz pandemije, pranje posuđa je 2023. palo u negativnu znamenku. To se pripisuje povratku potrošača načinu života izvan kuće, zajedno s objedovanjem vani, tako da obroke rjeđe pripremaju kod kuće i stoga moraju rjeđe prati posuđe. Ručno pranje posuđa značajno je palo zbog toga što potrošači imaju manje vremena posvetiti se kućanskim poslovima koji bi se mogli učinkovitije obaviti s kućanskim uređajem, poput perilice posuđa.

U 2023. godini porastao je udio prodaje sredstava za pranje posuđa kroz suvremene trgovine mješovitom robom i drogerije. Potražnja je bila potaknuta sve većom cjenovnom osjetljivošću hrvatskih potrošača, koji su sve više vodili računa o proračunima i nastojali optimizirati svoju potrošnju, posebice kada su u pitanju osno vne potrepštine robe široke potrošnje poput sredstava za pranje posuđa. To je potaknulo interes za proizvode privatne robne marke. Ekonomski brendovi pomogli su smanjenju pada ukupne izvedbe kategorije u 2023., jer su kućni proračuni postali ograničeniji.

E-trgovina nastavila je bilježiti snažan rast u 2023., a takav će rast ostati i sljedećih pet godina. E-trgovina je dobila snažan poticaj nakon izbijanja pandemije. Osnovni proizvodi za kućnu njegu, kao što je pranje posuđa, snažno su profitirali 2020. od brzog razvoja e-trgovine s obzirom na to da su potrošači pokušavali izbjeći fizičke trgovine i cijenili praktičnost online kupnje. Nadalje, internet trgovci nudili su atraktivne promocije, flash rasprodaje, tematske popuste, besplatnu dostavu i programe vjernosti. Takve će strategije i u budućnosti privlačiti kupce ovom prodajnom segmentu.

UČINKOVITO PRANJE

Studija o pranju posuđa iz 2020., koju je provelo Sveučilište u Michiganu, otkrila je da je energetski najučinkovitiji način pranja posuđa tzv. metoda s dva korita, u kojoj se posuđe riba u koritu sa sapunicom, a zatim ispire u koritu čiste vode. Naravno, ne treba kuhinja za ovakvo pranje obavezno imati sudoper s dva korita – može poslužiti i veća posuda. Ovakva metoda pranja, pokazala je studija, čini posuđe malo čišćim od stroja. Korištenje perilice posuđa s višim energetskim razredima zauzelo je drugo mjesto u smislu energetske učinkovitosti i, posebice, zahtijevalo je manje vode od bilo koje druge metode. Studija je pokazala da je najgori način pranja posuđa, barem što se tiče okoliša, s otvorenom slavinom iz koje curi voda tijekom cijelog procesa pranja posuđa. Ova uobičajena metoda može koristiti do tri puta više vode i dvostruko više energije nego metoda s dva korita.

SAVJETI ZA RUČNO PRANJE

Bilo da ne perete posuđe u perilici posuđa, nemate je ili trebate očistiti predmete koji se ne mogu prati u perilici posuđa, metoda pranja posuđa s dva korita je znanstveno dokazani najbolji način za ručno pranje posuđa.

Korak 1: Ostrugati ostatke hrane u kantu za smeće.

Korak 2: Kod sudopera s dva umivaonika napuniti jedan vrućom vodom i nekoliko mlaznica tekućeg deterdženta za pranje posuđa. Drugo korito napuniti čistom, hladnom vodom. Ako sudoper ima jedno korito, za čistu vodu koristiti plastičnu zdjelu ili lavor.

Korak 3: Staviti prljavo posuđe u vruću vodu, ostaviti ga da se namoči ako je potrebno, zatim ga očistiti spužvom ili četkom. To treba činiti u serijama, počevši s najmanje zaprljanim predmetima, poput čaša i šalica, pa sve do lonaca i tava. Radi sigurnosti, nikada se u sapunastu vodu s ostalim posuđem ne smiju stavljati oštri noževi.

Korak 4: Umočiti oribane predmete u čistu vodu kako bi se uklonila pjena. Kad se u posudi s čistom vodom pojavi sapunica, prema potrebi zamijeniti vodu s čistom vodom iz slavine.

Korak 5: Staviti čisto posuđe u rešetku za sušenje (po mogućnosti onu s ocjedom), ostavljajući dovoljno prostora između za cirkuliranje zraka. Kako bi se izbjegle mrlje ili hrđanje, dobro je odmah obrisati stakleno i metalno posuđe.

PRIBOR ZA PRANJE POSUĐA

Treba koristiti neabrazivnu spužvicu za osjetljivo ili neprijanjajuće posuđe. Za ostalo posuđe, spužvica za ribanje brzo će ukloniti zagorenu i zapečenu hranu. Četke različitih veličina praktične su za čišćenje boca i čaša sa slamkama; četke će, naravno, poslužiti i za svakodnevno pranje suđa. Rukavice će zaštititi ruke od deterdženta za pranje posuđa koji je napravljen da uklanja masnoću i može isušiti kožu ruku. Kako su mokre spužve leglo bakterija treba ih nakon svake upotrebe cijediti od viška vode te zamijeniti po potrebi – svakako nakon 14 dana upotrebe. Sudoper treba održavati čistim i suhim te dezinficirati jednom tjedno.