Potrošački trendovi: Digitalno zajedno, fizički odvojeni

Jedan od top 10 globalnih potrošačkih trendova kojima svjedočimo u ovoj godini je stalna digitalna povezanost, bilo poslovna, bilo privatna. Evolucija će se nastaviti i oblikovat će način na koji komuniciramo i surađujemo s prijateljima, kolegama i, sve više, sa strancima – kreirat ćemo i doživljavati stvari tako što ćemo biti digitalno zajedno, a fizički odvojeni.

Pišu: Gina Westbrook i Alison Angus, Euromonitor International

Tijekom posljednjeg desetljeća, tehnologija je evoluirala od sredstva koje olakšava komunikaciju među ljudima do sredstva koje pruža multidimenzionalnu interakciju i stvara kolektivno iskustvo. Ova će se evolucija nastaviti i oblikovati način na koji komuniciramo i surađujemo s prijateljima, kolegama i, sve više, sa strancima – kreirat ćemo i doživljavati stvari tako što ćemo biti digitalno zajedno, a fizički odvojeni. Profesionalna komunikacija je napredovala i ona sada uključuje video i tekstualni chat, suradnju putem dokumenata u realnom vremenu, kao i virtualne sastanke sa sudionicima diljem planeta. Ipak, neke industrije su se morale boriti s tehnološkim i regulatornim preprekama koje upravo sada prevladavamo, otvarajući vrata industrijama kao što su zdravstvena zaštita, obrazovanje i multimedijalna produkcija da se pokrenu i ostvare čvršću suradnju online.

U našim privatnim životima, koristimo online platforme kako bismo zajedno digitalno stvorili i podijelili iskustva i aktivnosti. Za milijune entuzijasta – igrača online igrica i sudionika virtualnog svijeta – virtualne platforme služe kao društvena čvorišta koja su podjednako važna kao i kontakti ‘licem-u-lice’. Od nalaženja partnera do stjecanja obrazovanja, napredovali smo i počeli očekivati veću autentičnost, online interakcije koje vrlo nalikuju onima iz ‘stvarnog’ života. Kako naše tehnološke mogućnosti i udobnost prilikom njihovog korištenja rastu, povećava se i raspon stvari koje možemo raditi digitalno zajedno.

SVE BRŽI INTERNET

Sve veća dostupnost brzog interneta, a posebno ubrzanje mobilnog interneta, vodi k interaktivnim online iskustvima ‘uživo’ i momentalno olakšava suradnju na velikim datotekama. Kako se internet velike brzine razvija diljem zemalja u razvoju, naprednije zemlje će investirati u sljedeći nivo komunikacijske infrastrukture koja će olakšati optički širokopojasni i 5G mobilni internet, omogućavajući brzinu do jednog gigabajta u sekundi. Ubrzavanje će se i dalje nastaviti. Napredak u digitalnom povezivanju postaje sve važniji kako se ljudi nastavljaju ‘rasipati’ po svijetu, ne želeći pritom izgubiti veze s dragim osobama.

Obitelji žive i putuju daleko jedna od druge i daleko od prijatelja. Od 2010. do 2017. broj međunarodnih migranata porastao je sa 173 na 220 milijuna. Sve veći broj internacionalnih putovanja također podržava ovaj trend. Društvene mreže i dalje će dominirati našim online aktivnostima, s najvećim brojem ljudi koji im pristupaju gotovo svakodnevno, a broj korisnika nastavlja rasti diljem svijeta. Usprkos zabrinutosti za privatnost, korisnici dijele aktivnosti, lokacije i suputnike, stvarajući digitalne trenutke na koje se mogu osvrnuti i uvijek im se vraćati. Dok su neki oblici video chata ugrađeni, nove platforme kao što je Facebook Portal unapređuju kvalitetu i ‘prirodan’, ‘opušteni’ osjećaj kućnog video razgovora i omogućavaju više interaktivnih razgovora. Interface kamere na početnoj stranici Facebook Portala fokusiraju se na vas dok se krećete po sobi i omogućavaju osobama u video-chatu da zajedno uživaju u pjesmi ili dok dijele interaktivnu priču sa svojom djecom.

Nosivi fitness uređaji također razvijaju povećane biometrijske sposobnosti. Uzmimo primjer najnovijeg modela Apple Watcha koji je opremljen elektrokardiografskim senzorom. Ovakve vrste inovacija u biometrijskoj tehnologiji, u kombinaciji s velikim poboljšanjima kada je riječ o mogućnostima razmjene datoteka i video konferencija, olakšavaju virtualnu medicinsku dijagnostiku i liječenje ili ‘telemedicinu’. Rastuća popularnost online igrica i online upoznavanja pokazuju kako digitalne komunikacije mogu transformirati društvo. Online upoznavanje je počelo sa web stranicom Match.com na prijelazu iz jednog stoljeća u drugo i donekle je bilo tabu. Danas, 200 milijuna ljudi mjesečno na globalnom nivou koristi digitalne ‘dating’ aplikacije.

ONLINE POVEZANOST ZAJEDNICE

Globalno, 45% ljudi dijeli fotografije ili video zapise na tjednom nivou, dok je 2015. godine to činilo njih 38%. Ovo aktivno dijeljenje također se dopunjuje ili zamjenjuje pasivnim dijeljenjem kada se uključimo online: naši osobni podaci, poput lokacije i aktivnosti, konstantno se prenose našim prijateljima ili obitelji preko aplikacija kao što su Life360 i WhatsApp. Vidimo napredak u području umjetne inteligencije, analitike predviđanja i virtualne stvarnosti koji dovodi do novih mogućnosti interakcije na društvenim mrežama ili do stvaranja naprednijih online zajednica. Digitalni i kućni sigurnosni sistemi su evoluirali kako bi omogućili kućni nadzor s mobilnog telefona koji roditelji često koriste za provjeru djece ili dadilja. Uređaji koji omogućavaju daljinski nadzor i kontrolu doma postaju sve popularniji: 53% ljudi je koristilo svoje mobilne telefone za nadzor svoje kuće u 2017. u usporedbi sa 35% dvije godine prije toga. U SAD-u, 13% ljudi, kada je daleko od kuće, ‘provjerava’ svoje domove, obitelji ili dadilje uz pomoć svojih mobilnih telefona. Pametni satovi i druga ‘nosiva’ tehnologija sve više dobivaju na popularnosti diljem svijeta. Mobilne aplikacije koje povezuju nosive tehnologije s online platformama omogućavaju korisnicima da bez problema podijele svoje aktivnosti i zdravstvene podatke s osobnim trenerima, zdravstvenim radnicima ili prijateljima s kojima se natječu u fitness izazovima.

DOBRI PRIMJERI

Super Fan Qualson Inc, Južna Koreja: Super Fan je aplikacija koja korisnike uči engleski jezik, omogućavajući im da gledaju video sadržaj s online engleskim titlovima koje je preveo veliki broj ljudi u okviru online zajednice. Koristeći popularne YouTube videe i filmove, korisnik može ili učiti druge kreirajući titlove ili gledati i učiti od drugih čitajući titlove i ulazeći u interakciju s ljudima kojima je engleski materinji jezik. U šest mjeseci, aplikacija je dobila 500.000 korisnika i postala je top edukativna aplikacija u Južnoj Koreji, a u partnerstvu sa Cartoon Networkom uključila je i njegove emisije.

Kompoz, SAD: Kreativni profesionalci, kao što su glazbenici i filmski stvaratelji, surađuju diljem svijeta tako što dijele digitalne fileove i prijavljuju se za kreativne radionice uživo. Amateri mogu surađivati na listama pjesama online koristeći aplikacije kao što je Spotify, ali profesionalci imaju platforme kao što su Kompoz ili Bandhub za međusobno upoznavanje i kreiranje pjesama i glazbe s ljudima diljem svijeta. Kompoz je dodao 80.000 korisnika, a uz stvaranje glazbe preko kolaborativne online platforme, online bendovi također dijele glazbu jedni s drugima i daju si povratne informacije. Ključni preduvjet za ove online projekte su pristup brzom internetu i efikasan softver za kompresiju kako bi se omogućilo da velike datoteke budu brzo podijeljene diljem svijeta.

Douyu, Kina: Elektronski sportovi razvijaju se vrlo intenzivno, kako se internet brzine i tehnologije igrica poboljšavaju. Pojava spektakularnog e-sporta dodala je novu dimenziju igranju igrica i novim video igrama, a nove usluge za ‘streamanje’ video igara postaju sve popularnije širom sveta. Streaming servisima kao što su Twitch i Douyu nedavno je narasla popularnost kada su e-sportovi postali sportovi koje gledatelji prate i bodre u ‘realnosti’, kao i bilo koje druge. Douyu transformira način na koji entuzijasti koji vole igrice u Kini komuniciraju tako što im daje platformu koja im omogućava ne samo da gledaju igrice, već i da se okupe s prijateljima ili strancima online i razgovaraju tijekom meča ili navijaju za timove i bodre ih. Milijuni korisnika se prijavljuju da gledaju utakmice popularnih online igrica kao što je Fortnite, i oni mogu komunicirati s drugim gledateljima, dijeliti strategije i zajedno proslavljati pobjede, stvarajući online stadion.

PERSPEKTIVE

Rastuća udobnost, kada je riječ o online dijeljenju sadržaja, lokacije i aktivnosti s našim prijateljima, dovest će do razvoja novih načina za međusobno povezivanje. Kako naše tehnološke mogućnosti i udobnost prilikom korištenja tehnologije budu rasli, tako će rasti i potencijal onoga što se može stvoriti ili doživjeti zajedno, a na daljinu. Industrije se također brzo transformiraju kako bi se prilagodile novim virtualnim opcijama. Kako se pravo, medicina i druga područja s visokim stupnjem usklađenosti budu nastavili razvijati online, procesi koji zahtijevaju osobne posjete (uživo, ‘licem-u-lice’) mogu biti zamijenjeni digitalnim alternativama.