Zadovoljstvo kupaca, pravno-porezne zavrzlame i izumiranje dinosaura

Činjenica jest da ono što smo znali prije deset ili pet godina danas više ne vrijedi. Neprilagođavanje promjeni i iskustvu kupaca skupo je, između ostalog, koštalo Kodak i Nokiju. No da biste se bolje prilagodili kupcu, potrebno je riješiti porezno-pravne zavrzlame.

Piše: Krešimir Lipovšćak, Partner, Crowe Hrvatska

Danas se i proizvodnja i prodaja u FMCG sektoru svodi na ‘customer experience’, odnosno iskustvo ili zadovoljstvo kupaca. Klasični sustav gdje trgovac ili proizvođač dolazi na tržnicu i izlaže proizvode polako odlazi u povijest jer customer experience kaže da je ugodnije kada proizvodi dostavom dolaze na kućni prag. Onaj tko nudi više ili praktičnije rješenje pobjeđuje.

Ispravno tumačenje Darwinove teorije evolucije bilo je da ne pobjeđuje najveći ili najjači, nego onaj tko se može najbolje prilagoditi promijenjenim okolnostima. A činjenica jest da ono što smo znali prije deset ili pet godina danas više ne vrijedi. Neprilagođavanje promjeni i iskustvu kupaca skupo je, između ostalog, koštalo Kodak i Nokiju, ali i dinosaure. No da biste se bolje prilagodili kupcu, potrebno je riješiti porezno-pravne zavrzlame.

Praćenje na webu – politika kolačića

Da bi pratili navike kupaca na webu i prilagodili ponudu (a kupci kažu da bi prodali više) prodavatelji često koriste kolačiće ili cookies. Njihovo korištenje je u EU strogo regulirano i korisnik mora uvijek imati pravo odbiti korištenje kolačića. Još uvijek većina web-shopova to ne omogućuje ili omogućuje na način suprotan slovu i duhu propisa, a kazne su iznimno visoke.

Loyalty kartice

Dok su loyalty kartice imali samo neki, danas gotovo svi u FMCG sektoru imaju loyalty kartice. One omogućuju praćenje navika i vrste potrošnje. No upravljanje karticama podliježe strogim pravilima GDPR-a i sigurnosti osobnih podataka te katkada i skupom sigurnosnom it sustavu. Nemojmo se zavaravati – današnji lopovi ne ulaze u dućane krasti žvakaće gume ili pivo, nego vrlo sofisticiranim i gotovo neuhvatljivim napadima ulaze u sustave velikih. ali i malih kompanija te kradu podatke ili ih blokiraju i traže visoke iznose otkupnine.

Besplatni proizvodi

Čest je slučaj mamljenja kupaca besplatnim proizvodima kako bi se pojačao customer experience. To, naravno, ima i svoje porezne posljedice. Da bi dijeljenje proizvoda bilo porezno priznato, mora zadovoljiti određene kriterije. Proizvodi i roba iz asortimana poduzetnika prilagođeni za te svrhe s oznakom ‘nije za prodaju’ te drugi reklamni predmeti s nazivom tvrtke, proizvoda i drugog oblika reklame (čaše, pepeljare, stolnjaci, podmetači, olovke, rokovnici, upaljači, privjesci i slično) dani za uporabu u prodajnom prostoru kupca, a ako se daju potrošačima, ne smatraju se reprezentacijom ako je njihova pojedinačna vrijednost bez poreza na dodanu vrijednost do 22,00 eura.

Poklon bonovi

Poklon bonovi imaju složeni PDV tretman te treba paziti kada se obračunava i kada se ne obračunava PDV na izdavanje poklon bona. Poklon bonovi se stručno zovu vrijednosni kuponi. Njihova definicija jest da su instrument za koji postoji obveza da ga se prihvati kao naknadu ili djelomičnu naknadu za isporuku dobara ili usluga i kada su dobra ili usluge koji se isporučuju ili identitet njihovih potencijalnih isporučitelja naznačeni ili na samom instrumentu ili u povezanoj dokumentaciji, uključujući i uvjete uporabe takvog instrumenta.

VRSTE VRIJEDNOSNIH KUPONA

1. jednonamjenski vrijednosni kupon: vrijednosni kupon za koji su mjesto isporuke dobara ili usluga na koje se vrijednosni kupon odnosi i PDV koji se mora platiti na ta dobra ili usluge poznati u vrijeme izdavanja vrijednosnog kupona,

2. višenamjenski vrijednosni kupon je vrijednosni kupon koji nije jednonamjenski vrijednosni kupon.

Svaki prijenos jednonamjenskog vrijednosnog kupona koji obavlja poduzetnik koji djeluje u svoje ime smatra se isporukom dobara ili usluga na koje se odnosi vrijednosni kupon. Stvarna predaja dobara ili stvarno obavljanje usluga u zamjenu za jednonamjenski vrijednosni kupon koji je isporučitelj prihvatio kao naknadu ili dio naknade ne smatraju se neovisnom transakcijom.

Ako je prijenos jednonamjenskog vrijednosnog kupona obavio poduzetnik koji djeluje u ime drugog poduzetnika (npr. shopping centar), taj se prijenos smatra isporukom dobara ili usluga na koje se vrijednosni kupon odnosi, koju je obavio drugi poduzetnik u čije ime porezni obveznik djeluje. Kada isporučitelj dobara ili usluga nije poduzetnik koji je, djelujući u vlastito ime, izdao jednonamjenski vrijednosni kupon, smatra se da je taj isporučitelj obavio isporuku dobara ili usluga povezanih s tim vrijednosnim kuponom tom poduzetniku.

KUPONI I PDV

Stvarna predaja dobara ili stvarno obavljanje usluga u zamjenu za višenamjenski vrijednosni kupon koji je isporučitelj prihvatio kao naknadu ili dio naknade podliježe PDV-u dok svaki prethodni prijenos tog višenamjenskog vrijednosnog kupona ne podliježe PDV-u. Ako prijenos višenamjenskog vrijednosnog kupona izvrši poduzetnik koji nije porezni obveznik koji obavlja transakciju koja podliježe PDV-u svako obavljanje usluga koje se može utvrditi, poput distribucije ili promidžbenih usluga, podliježe PDV-u. Plati jedan nosi dva To je svakako jedna od najpopularnijih akcija koja ima svoje porezne posljedice, ali i posljedice koje se vežu uz zaštitu potrošača. Kod zaštite potrošača treba paziti da je pravilno oglašena akcija, da je potrošač doista dobiva još jedan proizvod ‘besplatno’ i da je akcija svima na jednak način dostupna.

ZAKLJUČAK

Zaključno, iako je customer experience bitan i tzv. market disruptori će sve više izazivati stare načine prodaje i plasmana robe u FMCG sektoru, svaki taj novi korak ima ili će imati svoje porezne ili pravne posljedice. One katkada neće biti sasvim jasne jer je razvoj tehnologije i razvoj novih načina plasmana robe brži od razvoja regulative. U svakom slučaju, neka nam dinosauri Kodak i Nokia budu uvijek na pameti (kao i neki recentniji primjeri iz domaće povijesti). Za njih su oni sami ili drugi oko njih smatrali da su preveliki da propadnu.