RPA tehnologija: Leži li budućnost retail industrije u robotizaciji i automatizaciji procesa?

Radi se o softverskim platformama ili robotima koji su u stanju preuzimati na sebe administrativne i repetitivne zadatke koji su u sustavima najveći potrošači vremena, kako bi zaposlenici imali više mogućnosti posvetiti se kreativnijim i zahtjevnijim zadacima te pružiti bolje i kvalitetnije korisničko iskustvo potrošačima

Piše: Ozren Tabaković, voditelj PR odjela kreativne agencije I TO NIJE SVE!

Iako je Retail segment svakako Covid krizu jednostavnije prebrodio u odnosu na druge industrije, posebice uslužne djelatnosti ili turistički sektor, digitalizacija poslovanja nikako nije zaobišla ni ovaj segment. Naime, svjesni da su se navike potrošača stubokom promijenile, retailovci su u poziciji da moraju posezati za novim tehnologijama i kanalima komunikacije kako bi podigli razinu kvalitete korisničkog iskustva koju pružaju svojim korisnicima ili potrošačima.

Nedavna analiza kanadske PWC (PricewaterhouseCoopers) revizorske kuće donosi iznimno zanimljive podatke o trenutnim aktualnostima i zbivanjima u privatnom sektoru na globalnoj razini. Prema podacima provedenog istraživanja, čak 69 posto predsjednika Uprava planira poslovni razvoj i rast kroz smanjenje troškova poslovanja, dok 62 posto smatra kako će nove tehnologije u potpunosti promijeniti način poslovanja unutar sljedećih pet godina. Jedna od tzv. disruptivnih tehnologija koja je tržištu na raspolaganju, a koja se pokazala izvanrednim alatom za unaprjeđenje poslovanja i smanjenje troškova je RPA, odnosno Robotic Process Automation.

Radi se o softverskim platformama ili robotima koji su u stanju preuzimati na sebe administrativne i repetitivne zadatke koji su u sustavima najveći potrošači vremena, kako bi zaposlenici imali više mogućnosti posvetiti se kreativnijim i zahtjevnijim zadacima te pružiti bolje i kvalitetnije korisničko iskustvo potrošačima.

CASE STUDY NA DOMAĆEM TRŽIŠTU

Potaknuti nedavnom objavom o značajnom ulaganju češkog J&T Ventures fonda u domaći start-up Robotiq.ai, zanimalo nas je kako implementacija RPA izgleda u praksi te što konkretno donosi njegova primjena organizacijama. Ovaj hrvatski start-up je nedavno implemetirao svoju RPA platformu u FINA-u, kako bi unaprijedili te ubrzali svoje endto- end procese, u ovom konkretnom slučaju kopiranje podataka iz različitih vrsta excel fileova u modele baza podataka te generiranje timesheet excel datoteka.

Nakon optimizacije i automatizacije procesa, ono za što je FINA-i inače bilo potrebno oko 64 radna sata, sada se izvršava u roku od 8 sati. Benefite ove tehnologije vidimo već u reduciranju operativnog vremena, unaprijeđenoj točnosti podataka, smanjenju potrebe za preinakama ili preradama podataka, dok je krajnji rezultat ukupna ušteda na godišnjoj razini od 350.000,00 HRK te povećanje učinkovitosti za 400 posto.

GLOBALNA UPORABA RPA

Prema posljednjim objavljenim podacima kompanije Marutitech, primjena RPA tehnologije u retail industriji je primjenjiva na skoro sve segmente poslovanja, no u nastavku ćemo se koncentrirati na one najčešće primjene RPA tehnologije koji su se na globalnom tržištu pokazali kao recept za uspjeh te odgovoriti na pitanje o tome gdje se RPA sve može koristiti, kako bi kompanijama osigurao ciljeve. Kada govorimo o prodajnim i poslovnim analitikama, RPA može automatizirati analitiku prodaje nudeći izvješća u realnom vremenu o preferencijama kupaca i ponašanju korisnika u vezi s određenim aspektima proizvoda na temelju podataka.

Koristeći ova izvješća, mogu se analizirati podaci o tome zašto pojedini kupci postupno prestaju koristiti naše proizvode ili usluge te se nudi mogućnost da se iskoriste dobiveni podaci kako bi ipak mogli zadržati te korisnike. Nadalje, RPA analitika također pomaže u predviđanju ili prediktivnoj analizi, što podržava optimizaciju dionica.

Kod planiranja ili upravljanja zalihama znamo da su u maloprodaji proizvodi postavljeni na strateški način kako bi se, na temelju korisničkih zahtjeva, mogla obaviti kupovina u relativno kratkom vremenskom roku, što je iznimno važno jer korisnici pronalaze željene proizvode te ne gube dragocjeno vrijeme koje imaju na raspolaganju. No ovdje govorimo o tradicionalnim metodama planiranja te ljudski mozak može u obzir uzeti samo nekoliko značajnih čimbenika, odnosno nijanse u podacima izvučenih iz prodajnih analitika, koje mi kao ljudi nismo u stanju primijetiti, već je potrebna podrška tehnologije.

RPA ima mogućnost analize organizacije trgovina u skladu s očekivanjima potrošača, primjećuje nijanse te na kraju i poboljšava korisničko iskustvo i povećava dobit. Ovakva tehnologija omogućava retail sektoru i planiranje potražnje jer se čak i ona može automatizirati. Vlasnici maloprodajnih mjesta imaju priliku donositi strateške odluke na temelju dobivenih podataka iz analiza upravljanja imovinom, podacima korisničke podrške, upravljanja dobavljačima te upravljanja vlastitim kapacitetima. Nadalje, RPA se može upotrebljavati i prilikom kategorizacije proizvoda. Primjerice, nedavna studija Everest Grupe navodi podatak kako je upotrebom automatizacije kod kategorizacije proizvoda, točnost podataka skočila za 98,5 posto.

Dodatno, kada govorimo o ERP managementu (Enterprise Resource Planning), najvećim dijelom se odnosi na skladišta te inventar, automatizirani ERP ili sustav koji ima u sebi integriranu verziju RPA može značajno poboljšati učinkovitost upravljanja zalihama te osigurati da sustav pravovremeno ima informaciju o stanju zaliha ili nedostatku artikala. Isto tako, RPA se danas može integrirati i u centre za korisničku podršku ili u procese call centra. Ovo dakako ne znači da nam ljudi više nisu potrebni, već samo znači da se mogu fokusirati na one kompliciranije zadatke za koje je potreban kreativni pristup u rješavanju problema korisnika. RPA u ovim situacijama može pomoći u obliku chatbota kako bi davao korisnicima jednostavne smjernice ili bio spona između korisnika i prodajnog tima.

ZAKLJUČAK

Primjena RPA tehnologije ili platformi danas je u svom punom zamahu. Iako je kompanijama u interesu da se smanjuju troškovi poslovanja radi povećanja dobiti, nove tehnologije nikako ne znače gubitak radnih mjesta, već samo stvaranje novih i drugačijih poslova. Upotrebom novih tehnologija poput RPA, zaposlenici se imaju priliku posvetiti onim zadacima koji zahtijevaju kreativna i drugačija rješenja te pristup, dok se repetitivni zadaci i “gutači” vremena prepuštaju robotima. Upotrebom novih tehnologija te njihovom primjenom, retail industrija ima mogućnost smanjenja rizika prilikom dostave proizvoda, poboljšanje upravljanja inventarom, poboljšanu podršku kod korištenja velike količine podataka i analiza, optimizirane troškove te ono najvažnije – poboljšanu i kvalitetniju korisničku podršku.