Delikatesni namazi i paštete: Mesne, riblje i povrtne paštete najprodavanije

Kategorija pašteta uključuje proizvode na kojima je jasno naznačeno da su paštete (pate), a mogu biti napravljene od smjese mesa, začina, ribe i povrća

Analizirala: Majda Babić, Nielsen

Kategorija pašteta uključuje proizvode na kojima je jasno naznačeno da su paštete (pate). Mogu biti napravljene od smjese mesa, začina, ribe i povrća. Nalazimo ih na policama i imaju dugačak rok trajanja. Uz dugotrajne paštete, u kategoriju su uključene i one koje nisu trajne i potrebno ih je čuvati u hladnjaku.

Zamjena za paštetu također je dio ove kategorije – na proizvodima je naznačeno da su paštete, ali im je baza soja kojoj se mogu dodati različite vrste povrća. Uz to kategorija uključuje i namaze koji za osnovu imaju meso, ribu, povrće ili kombinaciju nečeg od ovo troje.

Na proizvodima je jasno naznačeno da su paste, namazi ili namazi za sendviče. U 2018. godini, zaključno s prosincem, paštete su ostvarile pad količinske prodaje u odnosu na godinu prije. Segment koji najviše nosi prodaju su mesne paštete sa 86% količinske prodaje. Slijede riblje paštete sa 10% te povrtne paštete sa 4% količinskog udjela.

Kroz moderne formate prodaje se 2/3 količinske prodaje pašteta (66%) dok se preostali dio (34%) prodaje kroz tradicionalne formate, trgovine mješovitom robom do 300 m2 prodajne površine. Vodeća tri brenda u paštetama po količinskoj prodaju su abecednim redom: Argeta, Gavrilović i Piketa te čine 62% ukupne količinske prodaje pašteta.

Violeta Perčić, Project Assistant, Ipsos

Konzumenata pašteta u Hrvatskoj u dobi od 16 do 64 godine imamo 74%, pokazuju podaci istraživanja BRANDpuls, Ipsosovog alata za brend i marketing menadžment prikupljeni u prvoj polovici 2019. na području Hrvatske. Ako detaljnije segmentiramo potrošače ove kategorije, dobit ćemo 14% heavy usera, odnosno onih koji paštete konzumiraju barem 2 do 3 puta tjedno, zatim 36% medium usera, odnosno onih koji konzumiraju paštete najmanje 2 do 3 puta mjesečno i 24% light usera, koji kategoriju konzumiraju jednom mjesečno ili rjeđe.

Skoro polovica korisnika pašteta smatra bitnim koji brend pašteta kupuje. Heavy useri pašteta su nešto malo češće muškarci, a najviše heavy usera nalazimo među populacijom u dobi od 40 do 49 godina, osobama srednjoškolskog obrazovanja i osobama koje žive na području Sjeverne Hrvatske i Slavonije.

Heavy useri pokazuju gastronomske sklonosti, odnosno vole kuhati, pripremati obroke i isprobavati nove prehrambene proizvode. Više od polovice heavy korisnika pašteta kupuje samo paštete poznatih proizvođača jer „nisu sigurni što sve može biti smiješano u ostalim paštetama“. Nešto malo manje od polovice ih preferira paštete u pakiranjima dostatnim za jedan obrok.

BRANDusage

Osim općenitog praćenja kategorije paštete, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi, tj. odnos potrošača prema brendu. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnici brenda su isti konzumirali u posljednjih mjesec dana. Među heavy userima kategorije paštete u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj vodeći je brend Gavrilović – u zadnjih mjesec dana konzumiralo ga je 52% potrošača. Na drugom mjestu nalazi se Argeta koja broji 44%, a na trećem, s 28% potrošača u posljednjih mjesec dana, su Podravka paštete.

BRANDloyalty

Pored korištenja svakog brenda pratimo i lojalnost brendovima. Model dijeli tržište brenda na 4 segmenta. Mjeri lojalnost našeg i dostupnost konkurentskog potrošača. Koncipira se na korištenosti brenda, važnosti brenda pri kupovini, ocjeni imidža i odnosu prema konkurentskim brendovima. Vodeći brend po lojalnosti je Gavrilović s 13% lojalnih potrošača unutar heavy korisnika kategorije.