Fokus na ljude: Rješavanje problema fluktuacije kroz motivaciju, edukaciju i fleksibilnost

Fleksibilnost u radnim rasporedima, kontinuirana edukacija i digitalni alati za podršku zaposlenicima predstavljaju rješenja koja mogu pomoći tvrtkama da smanje fluktuaciju zaposlenika u maloprodaji i poboljšaju njihovu produktivnost

Piše: Ana Brajković, direktorica, Circled

Maloprodajna industrija suočava se s nizom izazova koji iz godine u godinu postaju sve izraženiji. Jedan od najvećih problema koji tvrtke nastoje riješiti jest visoka fluktuacija zaposlenika, što rezultira lošom uslugom, nezadovoljnim kupcima i gubitkom lojalnosti. Istodobno, sve više zaposlenika u maloprodaji razmišlja o napuštanju posla, a mnoge tvrtke ne ulažu dovoljno u edukaciju i razvoj svojih zaposlenika. Učinkovito rješavanje ovih izazova zahtijeva promjenu pristupa upravljanju ljudskim resursima, stavljajući naglasak na motivaciju, edukaciju i fleksibilnost. Bez toga, maloprodajne tvrtke riskiraju kontinuirani pad u kvaliteti usluge, gubitak povjerenja kupaca i na kraju, pad profitabilnosti. Ovo su ključni izazovi i potencijalna rješenja koja mogu pomoći maloprodaji da se prilagodi promjenama.

Jedan od najvažnijih problema s kojima se maloprodaja suočava jest visoka fluktuacija zaposlenika. Stopa fluktuacije u maloprodajnim poslovima, posebno onima na pola radnog vremena, može biti alarmantno visoka. Prema podacima iz SAD-a, čak 60% radnika na puno radno vrijeme i 76% radnika na pola radnog vremena napušta posao tijekom godine, što prisiljava tvrtke da kontinuirano zapošljavaju i obučavaju nove ljude (US Department of Labor, 2024).

Ova stalna rotacija zaposlenika direktno utječe na kvalitetu usluge jer novi zaposlenici često nemaju dovoljno vremena da se u potpunosti integriraju u tim i usvoje sve potrebne vještine. Sličan problem prisutan je i na hrvatskom tržištu. Prema lokalnim podacima, čak 19% zaposlenih u dobi od 18 do 35 godina mijenja posao svakih godinu dana dok 21% aktivno traži drugi posao. Takva visoka fluktuacija stvara goleme troškove za poslodavce i otežava izgradnju stabilnih i učinkovitih timova.

Zabrinjavajuće je da je jedan od glavnih razloga ovakvog stanja nedostatak fleksibilnosti u radnim uvjetima. Istraživanja pokazuju da rigidni radni rasporedi, nemogućnost zamjene smjena i nedostatak prilagodbe osobnim potrebama zaposlenika značajno pridonose nezadovoljstvu i odlasku zaposlenika iz maloprodajnog sektora.

Edukacija zaposlenika često se zanemaruje, posebno u maloprodaji, gdje se zaposlenike smatra lako zamjenjivima. Međutim, upravo je nedostatak edukacije jedan od ključnih razloga zbog kojih dolazi do visoke fluktuacije i pada kvalitete usluge. Kada zaposlenici nemaju priliku za razvoj i učenje, njihov entuzijazam opada, što rezultira nižom produktivnošću i slabijim odnosima s kupcima.

Hrvatski podaci pokazuju da čak 38% tvrtki nema nikakav budžet za edukaciju zaposlenika dok 25% kompanija raspolaže s manje od 5.000 eura godišnje za edukacije. Ove brojke govore koliko je ulaganje u razvoj zaposlenika zanemareno na lokalnoj razini. U usporedbi s globalnim liderima u maloprodaji, koji ulažu više od 100 sati obuke godišnje po zaposleniku, hrvatske tvrtke značajno zaostaju.

Zanimljivo je da svjetski lideri u maloprodaji ulažu i preko 200 sati godišnje u edukacije. Redovita obuka zaposlenika povećava produktivnost i lojalnost. Istraživanja pokazuju da zaposlenici koji imaju pristup kontinuiranoj edukaciji imaju 44% veću vjerojatnost da budu visoko produktivni, što izravno utječe na zadovoljstvo kupaca i rast prodaje (Axonify, Learnexus).

Jedan od prvih koraka prema smanjenju fluktuacije zaposlenika jest omogućavanje većeg stupnja fleksibilnosti u radnim rasporedima. Istraživanja pokazuju da 55% zaposlenika napušta posao zbog nedostatka fleksibilnosti u rasporedima dok bi čak 49% zaposlenika radije prihvatilo manju plaću u zamjenu za veću kontrolu nad svojim radnim vremenom (Shiftboard). To pokazuje koliko je fleksibilnost ključna za zadovoljstvo zaposlenika i njihovo zadržavanje u tvrtki.

Primjeri iz prakse pokazuju kako fleksibilni rasporedi mogu značajno poboljšati moral zaposlenika. Amazon, primjerice, koristi aplikaciju Amazon Flex koja omogućuje zaposlenicima da biraju smjene koje im najbolje odgovaraju. Ovaj model omogućuje zaposlenicima rad na part-time ili reduced-time modelu, što značajno povećava njihovo zadovoljstvo i smanjuje odsutnost (Amazon Jobs).

Drugi ključni element za zadržavanje zaposlenika i povećanje njihove produktivnosti je kontinuirana edukacija. Tvrtke koje pružaju redovitu obuku zaposlenicima bilježe značajan rast u produktivnosti, zadovoljstvu i lojalnosti zaposlenika. Zaposlenici koji imaju pristup kontinuiranoj edukaciji pokazuju veći interes za napredak i usvajanje novih vještina, što direktno utječe na kvalitetu usluge i zadovoljstvo kupaca.

Veliki svjetski lanci poput Sephore i Walmarta već su prepoznali važnost kontinuirane edukacije i uveli različite formate obuke, poput video treninga, webinara i hibridnih modela učenja. Takvi modeli omogućuju zaposlenicima da uče u svom tempu i na način koji im najviše odgovara, čime se smanjuje stres i povećava angažiranost zaposlenika. Walmartov program Live Better U zabilježio je četiri puta manju stopu fluktuacije među zaposlenicima koji sudjeluju u programu (Intellum), što dokazuje važnost ulaganja u edukaciju.

Kako bi se povećala motivacija i osigurala fleksibilnost, sve veći broj maloprodajnih lanaca uvodi digitalne platforme koje zaposlenicima omogućuju pristup alatima za upravljanje karijerom, edukacijama i rasporedima. Walmartova platforma OneWalmart centralizira sve ove funkcije na jednom mjestu, čime zaposlenici dobivaju veću kontrolu nad svojim radnim vremenom i mogućnostima za razvoj. Korištenje takvih digitalnih alata olakšava organizaciju i planiranje, što smanjuje stres i poboljšava radno okruženje. Ovakvi pristupi omogućuju tvrtkama da zadrže talentirane zaposlenike i osiguraju njihovu dugoročnu lojalnost.

LJUDI SU KLJUČ USPJEHA U MALOPRODAJI

Maloprodajna industrija ovisi o ljudima. Zaposlenici koji su motivirani, educirani i podržani ključni su za stvaranje pozitivnog kupovnog iskustva i dugoročnog uspjeha. Fleksibilnost u radnim rasporedima, kontinuirana edukacija i digitalni alati za podršku zaposlenicima predstavljaju rješenja koja mogu pomoći tvrtkama da smanje fluktuaciju zaposlenika i poboljšaju njihovu produktivnost. Investiranje u ljude ne bi trebalo biti opcionalno, već strateški prioritet. Tvrtke koje prepoznaju važnost svojih zaposlenika i kontinuirano ulažu u njihov razvoj imaju veće šanse za dugoročni uspjeh u industriji koja se stalno mijenja. Na kraju, kupci su oni koji profitiraju od zadovoljnih i motiviranih zaposlenika, što vodi do lojalnosti i rasta poslovanja.