Boris Cvetković: Surađujemo s više od stotinu farmi, a naš investicijski ciklus nikad ne prestaje

Put Borisa Cvetkovića, direktora prodaje svježeg mesa, u PIK Vrbovcu počeo je prije gotovo deset godina koje je donedavno proveo u izvozu. U tih je deset godina sa svojim timovima pokrenuo značajnije izvozne projekte te je PIK dosegnuo ukupan izvoz u više od 20 država

Razgovarala: Marija Sedlar

Nakon završenog Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, a prije dolaska u PIK Vrbovec, Boris Cvetković razvijao se u sektorima nabave i prodaje u distribuciji i retailu. Na Ekonomskom fakultetu zaokružuje i stručno usavršavanje te završava MBA studij. Slobodno vrijeme najviše provodi u krugu obitelji te u prirodi. Baterije buni rekreativnim tenisom, hodanjem i biciklizmom. Tako ponekad vikendom, kad mu vrijeme i obaveze dopuste, „odpedalira“ i do 100 kilometara anti-stres vožnje. Jednako tako, Cvetković i u PIK-u pokreće i vodi projekte punom brzinom.

Njegov put u PIK Vrbovcu počeo je prije gotovo deset godina koje je donedavno proveo u izvozu. U tih je deset godina sa svojim timovima pokrenuo značajnije izvozne projekte te je PIK dosegnuo ukupan izvoz u više od 20 država. Danas se tvrtka pozicionira kao dugogodišnji izvoznik svježeg, smrznutog i prerađenog mesa te sa pravom ističu da su izvozno orijentirana firma. Kako kaže Cvetković, rad na izvoznim tržištima omogućio mu je uvid u rad svih službi i upoznavanje svih radnih procesa i radnih jedinica.

„Prodaja na izvoznim tržištima bitno se razlikuje od prodaje na domaćem tržištu iz razloga što se prodaja odvija izvan granica RH-a, uz posredovanje lokalnih partnera, distributera. Distributer je naša “produžena ruka” na stranim tržištima s kojima odrađujemo lokalnu prodaju svim kanalima, radimo godišnje, mjesečne i tjedne planove proizvodnje i prodaje. Sve što radimo na domaćem tržištu preko distributera radimo na izvoznim tržištima uz ključnu razliku da se radi o stranom jeziku, lokalnim okusima, lokalnoj konkurenciji i pravilnicima, što iziskuje puno pripreme i komunikacije unutar i izvan tvrtke. Cijelo to vrijeme imao sam priliku raditi s dragim kolegama koji su pomagali i zajedno se trudili da ostvarimo izvozne rezultate“.

PIK Vrbovec danas je vodeća mesna industrija u Hrvatskoj i regiji koja se bavi proizvodnjom, prodajom i distribucijom svježeg mesa i mesnih prerađevina. Pozicija koju PIK danas ima na tržištu može se zahvaliti kontinuiranim ulaganjima, brojnim inovacijama, suvremenoj tehnologiji i modernoj opremi, usmjerenosti na sigurnosti i kvalitetu proizvodnih procesa i proizvoda, znanju i zalaganju svih zaposlenih, no jednako tako i poslovnoj filozofiji usmjerenoj prema tržištu i neprestanom osluškivanju potreba i zahtjeva potrošača.

PLASMAN I KONTROLA DOMAĆEG SVJEŽEG MESA

Cvetković je nedavno preuzeo poziciju direktora prodaje svježeg mesa i najavljuje daljnji rast prodaje uz povećanje distribucije i održavanje tržišnog udjela. „PIK Vrbovec najveća je mesna industrija koja drži vodeću poziciju na tržištu crvenog svježeg mesa. Surađujemo s više od 100 farmi diljem Hrvatske, a iz domaćeg uzgoja u PIK godišnje dolazi preko 350.000 svinja i 40.000 junadi. Uz to, najveći smo nositelj oznake „Meso hrvatskih farmi“ za svinjetinu. Ponosni smo što je upravo PIK prije više od osam godina među prvima potpisao Ugovor o dobrovoljnom označavanju svježeg svinjećeg pakiranog mesa s Hrvatskom poljoprivrednom agencijom. Isto tako, PIK je i najveći opskrbljivač junećeg mesa koje nosi oznaku „Hrvatska junetina“ udruge Baby Beef koja okuplja domaće tovljače junadi. Otkupljujemo junad sa 60 hrvatskih farmi od svih velikih dobavljača, što prelazi 40 posto ukupne junetine u Hrvatskoj. Smatram da je plasiranje domaćeg mesa na tržište dio naše odgovornosti prema društvu u kojem djelujemo“, naglašava Cvetković.

Za svježe meso koje proizvodi PIK jamči se sljedivost u svim fazama proizvodnje, od polja do stola, koristeći najviše svjetske tehnološke, informatičke i higijenske standarde, a svi procesi su pod stalnim nadzorom stručnih osoba. Time se pridonosi informiranju potrošača o prehrambenim proizvodima koje kupuju i konzumiraju. PIK je od samih početaka kontinuirano izdvajao značajna sredstva i bio aktivno uključen u razvoj domaćeg stočnog fonda. Dokaz tome je upravo oznaka Meso hrvatskih farmi i kontinuirana suradnja s udrugom Baby beef.

„Poticanje razvoja domaćeg gospodarstva i podizanje domaće proizvodnje bio je i ostao dio PIK-ove strategije koju danas slijede i ostali proizvođači. S obzirom na činjenicu da je u 2018. prvi put u posljednjih deset godina trend uvoza svih vrsta mesa u Hrvatsku usporen, potrošači su očito prepoznali dugogodišnja ulaganja u kvalitetu i vrijednost domaćeg mesa i mesnih prerađevina i preokrenuli trendove. Zahtjev za domaćim, provjerenim, sigurnim proizvodima pouzdano hrvatskog podrijetla konačno je polučio rezultat“, kaže Cvetković.

IZAZOVI NA TRŽIŠTU

Proizvodnja i prerada mesa vrlo je zahtjevna i ovisi o brojnim vanjskim čimbenicima, utjecajima i kretanjima na tržištu. Primjerice, tijekom cijele 2018. godine cijena svinja je bila niža od razine u 2017. godini, da bi se u prvom kvartalu 2019. godine dogodio globalni poremećaj uslijed kojeg su cijene nekih pozicija svinjskog mesa porasle i do 40 posto. Iako je u pravilu riječ o normalnim cikličnim pojavama, specifičnost ove promjene je značajan rast cijena u iznimno kratkom razdoblju što pak, ima pozitivan utjecaj na domaću proizvodnju i hrvatske farmere.

Otkupljujemo junad sa 60 hrvatskih farmi od svih velikih dobavljača, što prelazi 40 posto ukupne junetine u Hrvatskoj. Smatram da je plasiranje domaćeg mesa na tržište dio naše odgovornosti prema društvu u kojem djelujemo, naglašava Cvetković

„U prilog povećanju potrošnje ide i jačanje svijesti potrošača o važnosti porijekla, kontrole kvalitete i zdravstvene ispravnosti prehrambenih namirnica, a svježe meso i prerađevine svakako ulaze u red temeljnih prehrambenih proizvoda u Hrvatskoj. Stoga transparentnost, sljedivosti i mogućnost utvrđivanja svake karike proizvodnog lanca te analize svih procesa unutar nje, postaje jedna od naših ključnih komparativnih prednosti kod kupaca Nastavit ćemo stoga s aktivnostima kojima je cilj daljnje pozicioniranje PIK-a kao kompanije koja je, na prvome mjestu, posvećena osiguranju zdravstvene ispravnosti i kvalitete svog proizvoda“, poručuje Cvetković.

Naš sugovornik nadalje naglašava da je PIK Vrbovcu od primarne važnosti upravo osiguranje zdravstvene ispravnosti i kvalitete proizvoda. Sigurnost potrošačima jamče međunarodni certifikati HACCAP, ISO 9001, ISO 14001, ISO 50001, OHSAS 18001 te IFS Food i IFS Logistics. Dodatnu kvalitetu i sigurnost proizvoda osiguravaju Odjel Kontrole kvalitete PIK-a, ovlašteni veterinari i državni veterinarski inspektori koji vrše stalni nadzor i svakodnevne kontrole. Kontinuirana ulaganja omogućila su PIK-u najsuvremeniji pogon u ovom dijelu Europe i osigurala poziciju lidera na tržištu.

UVOĐENJE NOVIH TRENDOVA

„Umjerena konzumacija crvenog mesa, koje je bogato brojnim nutrijentima, sastavni je dio zdravog životnog stila. Osim sirovine vrhunske kvalitete, prvi smo u industriji odgovorili na te izazove i uvođenjem novih trendova i inovativnih proizvoda u kojima smo, primjerice, smanjili udio soli“, a Cvetković podsjeća kako je PIK bio prva kompanija na tržištu Hrvatske i regije koja je potrošačima ponudila proizvode bez pojačivača okusa, umjetnih bojila, glutena i soje te sa smanjenim udjelom soli od 25%.

Smanjenim unosom soli PIK podržava strateški plan Republike Hrvatske za smanjenje unosa soli putem hrane, koji provode Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Hrvatsko društvo za hipertenziju. Od 2005. godine kompanija je dobila mogućnost za razvoj velikih investicijskih projekata, koji su joj osigurali vodeću poziciju na tržištu. Ukupan iznos investicija u PIK Vrbovcu od 2005. do danas iznosi preko 1,2 milijarde kuna. Investicijski ciklus nikada ne prestaje, a investicije su najviše usmjerene prema uvođenju novih trendova, povećanju kapaciteta proizvodnje kako bi se pratio planirani rast prodaje te osiguranju zdravstvene ispravnosti proizvoda.

„PIK je i u budućnosti orijentiran na daljnji rast, koji nije moguć bez stalnih ulaganja. PIK je kompanija koja prati trendove, a svojim potrošačima uvijek nudi nove inovativne proizvode, što oni prepoznaju i cijene“, zaključuje Boris Cvetković.