Deterdženti za pranje rublja: Rast vrijednosne prodaje

Vrijednosno i komadno, najveći segment jesu praškasti deterdženti za rublje s 52% vrijednosnog udjela, a slijede tekući deterdženti s 37% vrijednosnog udjela

Analizirala: Tatjana Kovačević, Nielsen

Kategorija deterdženata za pranje rublja uključuje sva sredstva s namjenom za pranje rublja u svim formatima: prašak, tekući, kreme i kapsule. Kategorija također uključuje i deterdžente 2u1 koji uz sredstvo za pranje rublja sadrže i omekšivač. U posljednjih godinu dana, zaključno s listopadom 2019. godine, deterdženti za rublje bilježe rast vrijednosne prodaje.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, čak 67% ukupne vrijednosne prodaje sredstava za njegu rublja ostvaruje se kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi) dok se preostalih 33% ostvaruje kroz tradicionalne formate, i to većinom kroz drogerije i velike trgovine mješovitom robom.

Vrijednosno i komadno, najveći segment jesu praškasti deterdženti za rublje s 52% vrijednosnog udjela. Slijede tekući deterdženti s 37% vrijednosnog udjela. Kapsule imaju 11% vrijednosnog udjela i 13% komadnog udjela.

U posljednjih godinu dana, zaključno s listopadom 2019. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača zastupala su 85% vrijednosne prodaje ukupno svih kategorija sredstava za njegu rublja. Abecednim redoslijedom oni su Henkel, Procter&Gamble i Saponia.

Vrijednosna prodaja raste, količinska u padu

Čak ni povećanje raspoloživog dohotka kućanstava i spremnost potrošača da potroše više sredstava na proizvode za njegu rublja nisu bila dovoljna da poprave trend smanjenja količinske prodaje deterdženata za pranje rublja

Količinska prodaja deterdženata za pranje rublja nastavlja svoju silaznu putanju, pokazuju podaci agencije Euromonitor International. Glavni razlog za to je prelazak sa standardnih deterdženata za pranje rublja na koncentrirane formate, posebice praškaste i tablete s tekućinom.

Čak ni povećanje raspoloživog dohotka kućanstava i spremnost potrošača da potroše više sredstava na proizvode za njegu rublja nisu bila dovoljna da poprave trend smanjenja količinske prodaje deterdženata za pranje rublja.

U nadolazećem će razdoblju potražnja za ovim proizvodima porasti do točke koja će uspjeti zaustaviti pad količinske prodaje dok će stalni rast prosječne jedinične cijene utjecati na stalni rasta vrijednosti prodaje.


OTPOR PREMA NOVIM FORMATIMA

Kada su u pitanju sredstva za njegu rublja, u Hrvatskoj se vodi žestoka bitka unutar najveće kategorije – automatskih deterdženata za pranje rublja. Problem je što potrošači imaju duboko ugrađene navike pranja i odupiru se prelasku na nove formate, koje proizvođači snažno promiču i potiču. Čak su i tekući deterdženti hrvatskim potrošačima privlačniji od tableta, koje bilježe prilično skromne brojke rasta. Iako se očekuje da će tablete s deterdžentom u narednoj godini postići najviše stope rasta, one će ostati najmanji format u kategoriji deterdženata za pranje rublja.

DILEMA IZMEĐU ZELENOG I JEFTINOG

Potrošači s većim primanjima u Hrvatskoj sve su spremniji razmotriti učinke sredstava za njegu rublja na okoliš. Glavni problem s organskim, prirodnim ili ekološki prihvatljivim proizvodima je taj što su obično skupi zbog manje proizvodnje. Na drugom kraju spektra su potrošači orijentirani prema ekonomski prihvatljivijim cijenama, čiji je broj znatno veći.

Ovi potrošači teže ka proizvodima privatnih robnih marki ili ekonomičnim proizvodima, zanemarujući bilo kakav utjecaj na okoliš ukoliko će kupovinom određenog proizvoda uštedjeti novac.

Dodatni pozitivni faktor za ekonomični segment proizvoda je činjenica da mnogi domaći brendovi spadaju u ovaj cjenovni okvir te su još privlačniji potrošačima zbog odanosti lokalnim proizvođačima. Euromoninitor predviđa da će rast prodaje u većini slučajeva proizlaziti upravo iz ekonomično pozicioniranih proizvoda.