Epidemija potiče razvoj tržišta zdrave prehrane

Zdrava prehrana kao način jačanja imuniteta još je više dobila na važnosti tijekom pandemije koronavirusa, posebice za rizične skupine građana, te se bilježi povećanje potražnje za lokalnim, tzv. funkcionalnim proizvodima

Prema podacima Eurostata za 2018., kućanstvo u Europskoj uniji prosječno potroši 12,1 posto svog proračuna na hranu i piće. U Hrvatskoj je potrošnja za hranu u kućanstvu 2018. iznosila 18,1 posto. Zbog aktualne situacije u gospodarstvu i na tržištu rada očekuje se veći pritisak na proračune kućanstava. Ipak, potražnja za zdravom, tzv. funkcionalnom hranom, u porastu je. U ovu se kategoriju uglavnom ubrajaju proizvodi koji utječu na određene funkcije u tijelu i tako nude dobrobit za zdravlje iznad njihove uobičajene prehrambene vrijednosti. Mnogobrojne prednosti uključuju smanjenje kolesterola, upravljanje težinom, prevenciju raznih bolesti i dr.

„Osim što pridonosi poboljšanju zdravlja potrošača, sektor ima veliki gospodarski potencijal. Funkcionalna hrana prodaje se po višim cijenama i ima veću maržu od konvencionalne hrane. Prema podacima Svjetske banke, maloprodajne cijene obično su 30 do 500 posto iznad usporedive konvencionalne hrane,“ ističe potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam HGK Dragan Kovačević.

PRIORITET SIGURNOST I KVALITETA

Prioritet prehrambene industrije je sigurnost hrane, kvaliteta, zadovoljenje potreba sve zahtjevnijeg potrošača, inovacije u proizvodnji hrane te implementacija i preporuke zdrave prehrane. Kovačević ističe da te trendove prate i naši proizvođači, a neki su već postali dijelom zakonodavnog okvira. Tako se u slučaju pekarske industrije zbog štetnih zdravstvenih učinaka kod prekomjernog unosa kuhinjske soli propisima ograničava dodavanje soli u kruhu. Kako bi educirala potrošače te u isto vrijeme zadovoljila zahtjeve tržišta mesna industrija samovoljno smanjuje količinu soli u mesnim proizvodima.

U OVU SE KATEGORIJU UGLAVNOM UBRAJAJU PROIZVODI KOJI UTJEČU NA ODREĐENE FUNKCIJE U TIJELU I TAKO NUDE DOBROBIT ZA ZDRAVLJE IZNAD NJIHOVE UOBIČAJENE PREHRAMBENE VRIJEDNOSTI, A MNOGOBROJNE PREDNOSTI UKLJUČUJU SMANJENJE KOLESTEROLA, UPRAVLJANJE TEŽINOM, PREVENCIJU RAZNIH BOLESTI I DR.

Na tržištu sada imamo i domaći sladoled s više proteina, smanjenom količinom masti i šećera, mliječna industrija proizvodi funkcionalne jogurte i pudinge, dok industrija pića funkcionalne vode, sokove i slično. Komunikacija o dobrobitima hrane za potrošače također je od presudne važnosti kako bi lakše donijeli odluku prilikom kupovine hrane. U Hrvatskoj su potrošači koji njeguju svijest o zdravoj prehrani, prema istraživanjima nezavisnih agencija, stariji od 25 godina te srednjih i boljih primanja.

8% GODIŠNJA STOPA RASTA

Funkcionalna hrana se na globalnom tržištu javlja 80-tih godina prošloga stoljeća, a najveće je tržište SAD. Prema američkoj agenciji za istraživanje Grand View Research, vrijednost tržišta funkcionalne hrane bila je 161.49 milijardu dolara u 2018. uz prosječnu godišnju stopu rasta od 7,9 posto. Dominantni segment odnosi se na proizvode za zdravlje krvožilnog sustava i čini 24,2 posto tržišnog udjela. Od funkcionalnih proizvoda, najveći tržišni udio imaju vlakna u vrijednosti od oko 8 milijardi dolara. Procjenjuje se da će tržište funkcionalne hrane do 2025. biti vrijedno 275.77 milijardi dolara. Vrijednost europskog tržišta funkcionalne hrane je oko 30 milijardi dolara.