Začini: Rast vrijednosne i količinske prodaje

Dva segmenta kategorije – dodaci jelima i monozačini – zajedno čine više od 80% ukupne količinske prodaje kategorije začina

Kategorija začina, prema klasifikaciji agencije Nielsen, uključuje dodatke jelima, mono-začine u koje ulaze svi pojedinačni začini (poput crvene paprike, papra, cimeta, origana, bosiljka, itd.), fikseve – to su dodaci namijenjeni određenim jelima poput dodataka za sarmu, punjene paprike i slično te mikseve – mješavine začina.

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2019. godine, kategorija začina je na tržištu Hrvatske (bez diskontera) zabilježila rast vrijednosne i količinske prodaje, od kojih dva segmenta – segment dodatak jelima i segment fikseva – dodataka namijenjenih određenim jelima, zajedno čine više od 80% ukupne količinske prodaje kategorije začina.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, čak 69% kategorije začina pronalazi svoje kupce u modernim kanalima trgovine (hipermarketima i supermarketima) dok se kroz trgovine mješovitom robom ostvari preostalih 31% vrijednosne prodaje cjelokupne kategorije začina. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2019. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača nose 79% ukupne prodaje kategorije začina, a oni su abecednim redom Kotanyi, Podravka i Šafram.

Mljevena crvena paprika – začin koji čuva zdravlje

Tradicionalno, ovo je vrijeme kada se bere crvena začinska paprika koja se potom priprema za sušenje, kako bi dodatno sazrela i dobila još intenzivniju crvenu boju koja će potom obogatiti svaku kobasicu, varivo, gulaš, paprikaš…

U ovo doba godine mirisi paprike šire se na sve strane. Svježa, kuhana, punjena, pečena, kisela… mnogima je to jedna od omiljenih povrtnica, što ni ne čudi s obzirom na njezinu energetsku i nutritivnu vrijednost. Naime, paprika je vrlo hranjiva namirnica, pa tako primjerice 100 g svježe crvene paprike sadrži 92 % vode, 6 g ugljikohidrata, 0,99 g bjelančevina, 0,3 g masti i 1,2 vlakana.

Energetska vrijednost svježe crvene paprike iznosi samo 20 kcal na 100 g, a njezina najvažnija karakteristika je bogatstvo vitaminima i mineralima. Također je zanimljivo da, ovisno o sorti, paprike sadrže četiri puta više vitamina C od naranči. Tradicionalno, ovo je vrijeme kada se bere crvena začinska paprika koja se potom priprema za sušenje, kako bi dodatno sazrela i dobila još intenzivniju crvenu boju. To je prva faza posla proizvodnje mljevene crvene začinske paprike kojoj, nakon određenog broja dana, slijedi sušenje, a potom mljevenje.

Ljuta ili slatka, mljevena crvena paprika nezaobilazan je začin u gotovo svakoj kuhinji. Posebno u jeseni i zimi kada jedemo više variva, gulaša i paprikaša te kada dođe vrijeme izrade raznoraznih kobasica, kulena i ostalih mesnih prerađevina u kojima je mljevena crvena paprika među glavnim sastojcima. U jednoj žlici mljevene paprike (ili 6 grama) ima samo 19 kalorija, a sadrži čak 13% dnevno potrebne količine vitamina A, 13% dnevno potrebne količine vitamina E, 9% dnevno potrebne količine vitamina B6 i 8% dnevno potrebne količine željeza.

Mljevena je paprika zbog svog sastava dobra za zdravlje očiju, smanjuje upalne procese u tijelu te može poboljšati razinu kolesterola. Naime, kapsantin iz paprike može podići razinu HDL-a, dobrog kolesterola, te sniziti ukupnu razinu kolesterola i razinu LDL-a, lošeg kolesterola, što se sve povezuje sa zdravljem srca. Kapsantin, također, djeluje na razinu šećera u krvi i blokira enzime koji razgrađuju šećer u tijelu, a može poboljšati i toleranciju na inzulin.

Analizira: Violeta Perčić, Researcher, Ipsos

U Hrvatskoj populaciji u dobi od 16 do 64 godine imamo 79% potrošača koji su korisnici začinskih mješavina. Daljnjom segmentacijom korisnika kategorije imamo 14,7% heavy usera koji koriste začinske mješavine jednom ili više puta dnevno dok je 19,3% medium usera koji koriste kategoriju 4 do 6 puta tjedno. Najviše je 45,1% light usera koji koriste začinske mješavine jednom mjesečno ili rjeđe. Čak 45% korisnika kategorije smatra jako bitnim koji brend začinskih mješavina kupuje.

HEAVY KORISNICI

Među heavy userima začinskih mješavina imamo više žena nego muškaraca. Jednako tako, heavy useri su najčešće osobe u dobi od 40 do 49 godina i sa završenom srednjom školom. Ipak, češće iznad prosjeka populacije nalazimo ih među onima osnovnoškolskog obrazovanja, iz ruralnih dijelova te s područja Sjeverne Hrvatske. Više od četiri petine heavy usera promatrane kategorije ne može zamisliti niti jedno složenije jelo bez dodatka začinskih mješavina. Dvije trećine voli eksperimentirati sa začinskim mješavinama prilikom kuhanja i pripreme hrane.

BRANDusage

Osim općenitog praćenja kategorije začinske mješavine, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi, tj. odnos potrošača prema brendu. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati.

Korisnici brenda isti su konzumirali u posljednjih mjesec dana. Među heavy userima kategorije začinske mješavine u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj vodeći je brend Vegeta – u zadnjih mjesec dana konzumiralo ju je 83% potrošača. Na drugom mjestu se nalazi Vegeta Natur koja broji 43%, a na trećem, s 29% potrošača u posljednjih mjesec dana, su Kotanyi začinske mješavine.

BRANDloyalty

Pored korištenja svakog brenda pratimo i lojalnost brendovima. Model dijeli tržište brenda na 4 segmenta. Mjeri lojalnost našeg i dostupnost konkurentskog potrošača. Koncipira se na korištenosti brenda, važnosti brenda pri kupovini, ocjeni imidža i odnosu prema konkurentskim brendovima. Vodeći brend po lojalnosti je Vegeta s 33,5% lojalnih potrošača unutar heavy korisnika kategorije. Lojalni potrošači su najveća vrijednost brenda. Spremni su platiti veću cijenu, otporniji su na marketinške aktivnosti konkurencije i lakše je poticati ponovnu kupnju. Lojalnost je, osim tržišnog ponašanja, i rezultat emotivnog odnosa s brendom tako da je za jačanje tog indikatora potreban rad na imidžu i konzistentno uvjeravanje potrošača u vrijednosti brenda kroz duži vremenski period.