Poslovanje u koroni: Pandemija ubrzala i neke dobre promjene

Nakon više od godinu dana od pojave pandemije, možemo se složiti da je ona pred sve nas donijela niz izazova, ali i ubrzala neke dobre promjene poput snažnije digitalizacije cijelog društva i svih industrija

Koji su to najbolji odgovori na krizu prouzrokovanu pandemijom Covid-19 pokušala je saznati konzultantsko revizorska tvrtka Deloitte u sklopu svog istraživanja „Ispitivanja stavova financijskih direktora u srednjoj Europi za 2021. godinu“. Istraživanje, koje je provedeno od rujna do prosinca 2020., prati najnovija razmišljanja i odluke financijskih direktora na čelu najvećih i najutjecajnijih subjekata regiji.

“Kao i prošle godine, vidimo kako neprekidna nesigurnost u pogledu pandemije bolesti Covid-19 i dalje oblikuje način na koji financijski direktori planiraju sljedeću godinu. To smo opazili u nizu odgovora koje smo zaprimili u ispitivanju financijskih direktora“, istaknula je na virtualnom predstavljanju rezultata istraživanja Marina Tonžetić, Deloitteova partnerica u odjelu revizije i savjetovanja i voditeljica CFO programa u regiji.

BRZA STABILIZACIJA POSLOVANJA

I dalje prisutna neizvjesnost oko razvoja pandemije Covid-19 i s njom povezane ekonomske krize dovode do novih izazova i odgovornosti za ulogu financijskih direktora, koji postaju sve važniji akteri u provedbi stabilizacije poslovanja u kratkom roku, stvaranju optimalnih uvjeta za daljnji rast poslovanja, ali i osiguravanju otpornosti poslovanja uslijed potencijalnih budućih šokova.

Ovogodišnje istraživanje temelji se na mišljenjima 590 financijskih direktora u 17 država srednje Europe: Albaniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Bugarskoj, Češkoj Republici, Estoniji, Hrvatskoj, Kosovu, Latviji, Litvi, Mađarskoj, Poljskoj, Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji, Srbiji i Ukrajini. Istraživanje je predstavio Vjeran Buljan, viši suradnik u Deloitteovom odjelu financijskog savjetovanja.

Iako je nesigurnost jedan od ključnih nalaza istraživanja, 50 posto financijskih direktora ipak očekuje kako će im prihodi biti na nivou prije krize do sredine ove godine.

Nadalje, pandemija i sve veći broj zaposlenika koji rade od kuće prouzročili su da mnoge tvrtke redefiniraju svoju organizaciju poslovanja gdje su najveći izazovi za vodstvo interna koordinacija i suradnja, komunikacijske strategije i inicijative za zaposlene, kao i učinkoviti sastanci.

DOBRI PRIMJERI IZ HRVATSKE

Nakon predstavljanja rezultata istraživanja uslijedila je zanimljiva panel rasprava u kojoj su svoja razmišljanja o navedenoj temi i izazove s kojima se susreću s virtualnim polaznicima podijelili: Luka Babić, član Uprave Croatia osiguranja, Ivana Čehulić, članica Uprave Nexe grupe, Nikola Dujmović, predsjednik Uprave SPAN-a, Goran Gledić, HR direktor Perutnine Ptuj i Domagoj Karadjole, član Uprave M+ grupe.

Luka Babić, član Uprave Croatia osiguranja:

“Pandemija je pred sve nas donijela niz izazova, ali je ubrzala i neke dobre promjene poput snažnije digitalizacije cijelog društva i svih industrija. U Croatia osiguranju smo prošle godine napravili velike iskorake na tom području i uspješno odgovorili na povećane digitalne potrebe naših klijenata. Lansiranjem našeg Laqa, prvog 100 posto digitalnog osiguranja i nizom drugih projekata, poput primjerice pokretanja Insurtech poslijediplomskog studija s FER-om, nametnuli smo tempo koji cijelu industriju osiguranja ubrzano transformira. Reakcije korisnika najbolja su potvrda koliko je takav smjer ispravan. Croatia osiguranje, kao tržišni i digitalni lider na području osiguranja, i u narednom razdoblju nastavlja sa snažnom digitalnom transformacijom u koju trenutno ulažemo 200 milijuna kuna.“

Ivana Čehulić, članica Uprave Nexe grupe:

“Nexe Grupa je, i unatoč izazovnim okolnostima poslovanja uslijed pandemije Covid-19, 2020. godinu završila s izvrsnim rezultatima poslovanja, osiguravši kontinuiran i siguran rad, kako svojim zaposlenicima, tako i poslovnim partnerima. Grupa je tijekom 2020. uspjela zaključiti i kompleksan proces refinanciranja čime je smanjen ukupan dug Grupe i trošak financiranja, što otvara put za razmatranje novih projekata iz segmenta M&A, ali i projekata u skladu s europskim planom smanjenja emisija CO2.“

Nikola Dujmović, predsjednik Uprave SPAN-a:

“U IT sektoru horizont koji vidite je 5 godina unaprijed i ono što smo radili prije 5 godina danas nam je manje od 20% naših prihoda, a ono što danas radimo isto će nam za 5 godina možda biti manje od 20% prihoda. Svakako se pokazalo kako su financijski direktori iz prethodne krize 2008. i 2009. dosta naučili kada su rezali troškove za IT, digitalizaciju i sigurnost, dok su prošle godine uslijed nastale Covid-19 krize reagirali sasvim suprotno. Neki, koji dobro posluju, ponudili su čak avansno plaćanje i pomoć IT tvrtkama s kojima posluju, kako bi im u nastaloj krizi pomogli, a samim time sebi osigurali resurse za nastavak poslovanja s najboljim dobavljačima.”

Goran Gledić, HR direktor u Perutnini Ptuj:

“Smatram da će Covid kao takav imati ograničen utjecaj na automatizaciju procesa u proizvodnim kompanijama s obzirom na to da te organizacije neprestano traže rješenja da budu učinkovite i produktivne nevezano za ovakve disruptivne utjecaje. Kompanija koju predstavljam dobar je primjer za to. Ulaganja i optimizacija su normalni način rada. Po meni, veću težinu ima činjenica da je sve teže i teže doći do kvalitetnih radnika koji su zainteresirani raditi u proizvodnim industrijama, konkretno u tvornicama, pa će oslanjanje na tehnologiju, robote i umjetnu inteligenciju gdje je to primjenjivo postati neizbježno.“

Domagoj Karadjole, član Uprave M+ grupe:

“Period Covid-19 krize prošle godine bio je izazovan za sve, pa tako i za nas, ali uz agilan pristup uspjeli smo migrirati preko sedam tisuća zaposlenih na model rada od kuće u roku od tri tjedna uz najviše standarde kvalitete usluge. Uz razne organizacijske izazove bilo je potrebno osigurati i povećane kapacitete za klijente iz sektora koji su tijekom krize imali povećane potrebe za BPO uslugama. M+ grupa spremno je iskoristila prilike za organski rast kao i kroz akvizicije.”