Veliku obljetnicu koju ove godine obilježava tvrtka Žitoproizvod d.d. – 75 godina poslovanja, predsjednik Uprave Vanja Hanić, između ostalog, objašnjava činjenicom da sve svoje proizvode rade isključivo od pšenice hrvatskog porijekla. Za onaj vrlo mali dio za koji ne uspiju nabaviti domaću sirovinu, kao što je, primjerice, durum kojeg u Hrvatskoj nema u dovoljnim količinama, koriste isključivo onu provjerenog porijekla i kvalitete. Da se radi o proizvodima iznimne kvalitete svjedoče certifikati izvrsnosti i sustavi kontrole kvalitete – HACCAP Codex Alimentarius; ISO 9001:2015 te IFS-International Featured Standard Food.
Razgovarala: Marija Sedlar
Kako su izgledali počeci 1946., a koji sve segmenti danas čine okosnicu poslovanja tvrtke Žitoproizvod?
Priča karlovačke tvrtke Žitoproizvod prvotno je započela pod imenom Žitni fond uz registrirane djelatnosti prerade žitarica te trgovine na veliko. Trgovalo se žitaricama, mlinskim proizvodima, stokom, stočnom hranom (tada sijeno i slama), živežnim namirnicama, voćem i povrćem, industrijskim i ljekovitim biljem. Segment pekarstva nalazio se u sklopu Radničko namješteničke zadruge sve do 1950., kada proizvodni dio prelazi u Metal, a prodavaonice u sastav poduzeća pod nazivom Voće i povrće. Ubrzo se sve pekare s prodavaonicama objedinjuju u Gradsko pekarsko poduzeće.
Početkom 1951. u sustav poduzeća priključen je mlin, a 1963. Žitni fond mijenja ime u Žitoproizvod, radnu organizaciju s tri osnovne organizacijske jedinice: Mlin, Pekara i Trgovina. Poslovanje tvrtke iz današnje perspektive i dalje je prvenstveno vezano uz segment pekarstva, naši kruhovi i peciva i danas su omiljeni i prepoznatljivi u Karlovcu i okolici. Ostali važni segmenti su proizvodnja svježe tjestenine i mlinskih proizvoda u kojima svakako vidimo potencijal i mogućnost dodatnog razvoja.
Koliko radnika zapošljavate i koje su mogućnosti proizvodnje? Kako je epidemija utjecala na organizaciju poslovanja?
Trenutno zapošljavamo nešto više od stotinjak radnika od kojih su neki od njih zaposleni više od dvadeset, čak i trideset godina, odnosno cijeli svoj radni vijek, i jedna smo od vodećih hrvatskih tvrtki u segmentu prerade žitarica, proizvodnje pekarskih proizvoda i svježe tjestenine. Naša tvrtka sastoji se od tri proizvodna pogona; mlina, pekare te pogona za proizvodnju svježe tjestenine, a većinu naših proizvoda na tržište plasiramo pod vlastitim brendom KARLA. Posebno bih istaknuo činjenicu da smo jedna od rijetkih tvrtki koja se može pohvaliti zaokruženim procesom proizvodnje što znači da smo mlin i vlastite silose s početka priče zadržali do danas, što nam, u kombinaciji s vlastitim analitičkim laboratorijem, pruža mogućnost za maksimalnu kvalitetu sirovine od zrna do brašna, čime smo u mogućnosti jamčiti izvrsnost i kvalitetu svakog finalnog proizvoda koji se nađe na stolu našeg kupca.
Pojava epidemije utjecala je na naše poslovanje vjerojatno isto kao i na većinu proizvodnih tvrtki. Radi obveza prema svim našim kupcima, a posebno onima koji u takvim otežanim uvjetima ne smiju prestati funkcionirati, kao što su npr. bolnice, vojska, škole i vrtići, s pojavom epidemije prioritet nam je bio organizirati nesmetano funkcioniranje proizvodnje i dostave bez obzira na povećan broj samoizolacija i bolovanja naših radnika.
Mislim da smo u tome i uspjeli te posebno želim pohvaliti naše radnike koji su u takvim okolnostima uvijek bili spremni dati više kako bi cijela tvrtka i svi procesi normalno funkcionirali. Proizvodne tvrtke poput naše, nažalost, nemaju mogućnost rada od kuće (izuzev uredskih poslova) tako da i dalje stavljamo naglasak na apsolutnu provedbu i pridržavanje svih propisanih epidemioloških mjera. Ohrabruje podatak da je većina zaposlenika tvrtke cijepljena objema dozama ili preboljela Covid pa vjerujemo da ćemo se lakše nositi s pandemijskim izazovom nego prošle godine.
Predstavite nam ukratko asortiman proizvoda – koja su njihova glavna obilježja, po čemu se razlikuju od konkurentskih?
Kako sam već ranije spomenuo, poslovanje tvrtke Žitoproizvod podijeljeno je u tri segmenta iz čega proizlazi i naš asortiman proizvoda; pekarski proizvodi kao što su kruh, peciva, polupečeni smrznuti program i prigodni program od kojega bih posebno istaknuo ručno rađene orehnjače, makovnjače, božićni kruh, ali i svima omiljeni veliki pivski perec, bez kojeg je nemoguće zamisliti popularnu manifestaciju Karlovački dani piva. Zanimljivo je da su Dani piva prvi puta održani davne 1984. Od tada je Žitoproizvod sa svojim štandom neizostavna destinacija, a perec proizvod broj jedan koji se konzumira uz pivo.
Drugi segment poslovanja čini proizvodnja svježe tjestenine kao što su, primjerice, njoki, fuži, pljukanci, tortelini i torteloni. Posebno smo ponosni na originalne vlastite recepture koje svakoj našoj tjestenini daju poseban okus koji će oduševiti i najzahtjevnija nepca. Treći važan segment poslovanja odnosi se na proizvodnju mlinskih proizvoda poput brašna i krupice.
Naša brašna nadaleko su poznata po svojoj kvaliteti i raznovrsnosti pa bih tako, uz najprodavanije proizvode poput glatkog i oštrog pšeničnog bijelog brašna, izdvojio i posebne vrste kao npr. pirovo, pirovo integralno, graham brašno, brašno za pizzu, pšeničnu krupicu odnosno gris, itd. Vezano za najveću razliku naših od konkurentskih proizvoda, osim korištenja prvenstveno domaćih sirovina u proizvodnji svih naših proizvoda, svakako vrijedi istaknuti primjer da se prilikom proizvodnje naših pljukanaca i fuža ne koriste nikakvi pojačivači okusa niti umjetne arome.
Također, u našim KARLA njokima udio krumpira daleko je veći od deklariranih 80% pa savjetujem svim kupcima da detaljnije čitaju deklaracije na proizvodima, posebno na jeftinoj uvoznoj robi gdje njoki pojedinih proizvođača imaju rok od nekoliko mjeseci u ambijentalnom režimu, dakle uopće ne trebaju biti hlađeni, iako se možda u trgovini prodaju iz hladnjaka. Kupac bi se trebao zapitati na koji način taj artikl uopće može biti ‘svjež’ i zadržati tako dugu trajnost!
Što je trenutno u fokusu poslovanja Žitoproizvoda?
Od prvog dana stupanja na čelo tvrtke prioritet je bio stabilizirati poslovanje i postepeno usmjeravati razvoj tvrtke i poslovanja prema mnogobrojnim potencijalima koje Žitoproizvod ima kao tvrtka. Drago mi je da smo uspjeli preokrenuti trendove i da ove godine bilježimo kontinuirani rast prihoda ne samo u usporedbi prema 2020., već i prema 2019. koja je za Žitoproizvod bila rekordna.
Trenutno smo fokusirani na razvoj dugoročne strategije i održivosti poslovanja uz unapređenje i održavanje visokih standarda kvalitete aktualnih proizvoda, njegovanje odnosa s postojećim kupcima te pronalaskom novih dok istovremeno radimo na razvoju novih proizvoda imajući na umu najnovije trendove u industriji. U pripremi su i projekti za obilježavanje 75. obljetnice osnutka tvrtke koju ćemo svakako proslaviti s našim kupcima i nagraditi ih za njihovu dugogodišnju vjernost.
Žitoproizvod je dugi niz godina dio slovenske Mlinotest grupe – kako je to utjecalo na poslovanje?
Ulaskom kompanije pod okrilje grupacije Mlinotest otvorila su nam se brojna vrata i mogućnosti pa smo tako već godinama glavni distributeri njihovih poznatih proizvoda suhe tjestenine koja se proizvodi od durum pšenice i jaja, Vita tjestenine za juhu te premium linije Divita, čiji su brojni proizvodi dobitnici zlatnih medalja na Conpasta natjecanju.
Osim što smo odgovorni za uvoz široke palete svih Mlinotest proizvoda i distribuciju iste na području Hrvatske, kao Žitoproizvod također u Sloveniju izvozimo razne vrste KARLA brašna, svježu tjesteninu poput fuža i pljukanaca te smrznute pekarske proizvode odakle se naši proizvodi dalje distribuiraju u Sloveniji. Ne treba posebno isticati da nam kompanija Mlinotest zbog svoje veličine i tradicije duže od 150 godina pruža veliki oslonac i u operativnom poslovanju.
Kako je epidemija utjecala na domaću proizvodnju? Kakve trendove bilježite kada su u pitanju tjestenine i pekarski proizvodi?
Rekao bih da je pojava epidemije ubrzala osvješćivanje važnosti domaće proizvodnje te potencirala važnost domaće industrije i lokalnih proizvođača. Čini mi se da se postepeno više počeo cijeniti domaći proizvod za koji se zna porijeklo i volio bih da se još više priznaje količina truda, volje i odricanja potrebnih za proizvodnju kvalitetnih domaćih proizvoda te postigne svijest da sve navedeno mora imati svoju opravdanu cijenu.
Posljednjih nekoliko godina Žitoproizvod i njegovi kvalitetni proizvodi su nekako bili ‘ispod radara’ i pod pritiskom jeftinih proizvoda upitne kvalitete iz uvoza. Da bi opstali i održali proizvodnju aktivnom, pojedini hrvatski proizvođači, pa tako i Žitoproizvod, na neki su način bili primorani ugovarati poslove po niskim, nekad i neprofitabilnim cijenama, što dugoročno sigurno vodi prema upropaštavanju i postepenom gašenju domaće proizvodnje.
Početkom sljedeće godine za više od tri puta ćemo povećati kapacitet pakiranja svježe tjestenine, planiramo investicije za proširenje kapaciteta pakiranja brašna, proširenje rashladnih komora, modernizaciju dostavnog voznog parka i renoviranje dijelova proizvodnih hala.
U Hrvatskoj su neki proizvodi u maloprodaji dovedeni do bescjenja: kako je moguće da litra mlijeka ili kruh imaju akcijsku cijenu od svega 2-3 kune i to sa PDV-om dok u malim privatnim pekarama ne možete pronaći kruh maloprodajne cijene ispod 7 ili 8 kuna, a ako se prouče ponude stranih trgovačkih lanaca u njihovim matičnim zemljama primijetit ćete da se akcijske cijene kruha kreću od dva do više od tri eura, odnosno dvadesetak kuna po kilogramu. Posebice u svjetlu mnogobrojnih poskupljenja s kojima se svi suočavamo od sredine ove godine, gdje su nam sirovine, materijal i usluge poskupjele za više od 40%, a neke i preko 100%, nemoguće je da trgovački lanci i dalje od domaćih proizvođača očekuju niske cijene proizvoda uz zadržavanje iste kvalitete.
Mi u Žitoproizvodu nikako ne želimo raditi kompromis na kvaliteti svojih proizvoda jer svoju održivost želimo graditi i na praćenju i postavljanju trendova, pa moramo ulagati u svoj razvoj te za svoje proizvode pokušati postići realnu cijenu. Kada su u pitanju aktualni trendovi, unazad nekoliko godina prisutan je trend konzumiranja bezglutenskih i proizvoda bez kvasca, od durum pšenice, raznih vrsta kruha od punog zrna – suncokretovog, bučinog i sojinog što navedene proizvode čini sigurno skupljim od prosječne cijene uobičajenih vrsta kruha i tjestenine.
Kako biste opisali suradnju s trgovačkim lancima?
Zapravo je malo poznato da Žitoproizvod samostalno, ali i cijela Mlinotest grupacija, puni i pakira svoje kvalitetne proizvode poput popularnih pljukanaca, njoka, raznih vrsta tjestenine, brašna, kruha i peciva kao robne marke eminentnih trgovačkih lanaca kao što su Lidl, Konzum, Mercator, Kaufland, Spar, Plodine, Eurospin, Tommy, Hofer, Aldi… Uz robne marke koje radimo za trgovačke lance, na njihovim policama nalaze se i naši proizvodi pod brendom KARLA, a svakako se trudimo povećati taj udio i pružiti našim krajnjim kupcima što veći izbor naših kvalitetnih proizvoda.
Koji su planovi Žitoproizvoda za nadolazeće razdoblje?
Planovi su veliki i optimistični, ali želimo biti realni i bez obzira na teška vremena u kojima se svi nalazimo vjerujem da je važno zadržati pozitivan stav. Marljivo radimo na pripremi novih proizvoda, osluškujemo tržište, istražujemo potrebe i navike naših kupaca – kako krajnjih potrošača tako i naših B2B partnera.
Želja nam je konstantno ulagati u novu tehnologiju – krajem rujna potpisali smo ugovor za najveću investiciju u posljednjih nekoliko godina kojom ćemo početkom sljedeće godine za više od tri puta povećati kapacitet pakiranja svježe tjestenine, planirane su investicije za proširenje kapaciteta pakiranja brašna, proširenje rashladnih komora, modernizacija dostavnog voznog parka, renoviranje dijelova proizvodnih hala.
Uz planirane edukacije zaposlenika, zapošljavanje novih, kao i poboljšanja uvjeta rada i primanja, vjerujem da će se novi pozitivni zaokret u poslovanju vrlo brzo vidjeti, kako na policama, tako i u rezultatima poslovanja.
S obzirom na činjenicu da na tržištu uspješno poslujete već 75 godina, što smatrate da je potrebno za dugovječnost brenda? U čemu je tajna uspjeha Žitoproizvoda?
Na prvom mjestu obavezno bih istaknuo naše vjerne i odane zaposlenike od kojih neki kod nas rade i tridesetak godina te su svojim trudom i radom doprinijeli izgradnji i opstanku tvrtke. Suvremena tehnologija, moderni strojevi, praćenje trendova, sve su to bitne stavke za poslovanje jedne proizvodne kompanije, ali imati lojalnog zaposlenika koji poznaje svaki kutak pogona u kojem radi i koji zna kako reagirati u svim situacijama – jednostavno je neprocjenjivo.
Na drugom mjestu rekao bih da je za uspjeh i dugovječnost naše tvrtke zaslužna prepoznatljivost i kvaliteta proizvoda. Napravite li u Karlovcu mini anketu među građanima o njihovom omiljenom kruhu, vrlo vjerojatno će vam većina odgovoriti da je to kruh Karlo koji je dio našeg pekarskog asortimana već desetljećima. Jednako tako je i s KARLA brašnima i tjesteninom.
Primjerice, nedavno interno istraživanje je pokazalo da više od 90% naših kupaca KARLA njoke smatra najboljima i da bi ih svakako preporučili. Uvijek nas veseli kada kod naših poslovnih partnera provedemo tzv. blind testing (slijepo testiranje) i naši njoki praktično jednoglasno odnesu pobjedu kao najbolji i najukusniji.