Dobar dizajn izaziva osjećaje i komunicira emocije

Osim što bi trebao pružiti informacije o proizvodu, dizajn ambalaže izaziva osjećaje i komunicira emocije. Snaga ambalaže postiže se atraktivnim izgledom, impresionira kreativnom porukom i – lijepo ju je takvu imati na polici!

Osmišljavanje novog proizvoda, njegovog vizualnog identiteta i poruke koju šalje javnosti složen je proces, a jedan od najvažnijih koraka za uspješan brending je izrada ambalaže, ukoliko se radi o proizvodu, koja mora poslati poruku koju želite komunicirati. Pakiranje je tehnologija koja zatvara ili štiti proizvod za distribuciju, skladištenje, prodaju i korištenje.

Pakiranje se također odnosi i na proces dizajniranja, razvoj proizvoda i proizvodnju paketa. Može se opisati kao koordinirani sustav pripreme robe za prijevoz, skladištenje, logistiku, prodaju i krajnju upotrebu. Pakiranje sadrži, štiti, čuva, informira i prodaje. A da bi se proizvod dobro prodavao, tu je u prvom planu dizajn ambalaže koji za primarni cilj ima – privući pozornost kupaca.

Osim što pruža informacije o proizvodu, dizajn izaziva osjećaje i komunicira emocije. Snaga ambalaže postiže se atraktivnim izgledom, impresionira kreativnom porukom i – lijepo ju je takvu imati na polici.

DIFERENCIJACIJA

Dizajn proizvoda predstavlja element diferencijacije u odnosu na proizvode konkurencije, pa na taj način postaje značajan izvor za stjecanje i održavanje konkurentske prednosti tvrtke. “Mi ne mislimo da dobar dizajn može učiniti loš proizvod dobrim, bez obzira radi li se o stroju, zgradi, brošuri u promocijske svrhe ili poslovnom čovjeku.

Ali, mi smo uvjereni da dobar dizajn može bitno pomoći proizvodu u realizaciji njegovog punog potencijala. Ukratko, mi mislimo da je dobar dizajn – dobar posao”. (Thomas Watson, IBM). Prema tome, dobar dizajn proizvoda u funkciji je uspješnog poslovanja tvrtke.

IDENTITET

Općenito, tri su bitna područja u kojima odlučivanje o dizajnu ima jako bitno značenje: identitet tvrtke; dizajn proizvoda; identitet brenda.

Identitet tvrtke predstavlja njezino očitovanje o njoj samoj kroz arhitekturu, unutarnje uređenje, proizvode, logotipe i reklamne slogane.

Dizajn proizvoda odnosi se na izbor kombinacije funkcionalnih, strukturnih i estetskih obilježja. Funkcionalna su obilježja ona povezana s koristi koja se očekuje od proizvoda.

Identitet brenda uključuje nazive, riječi, znakove, simbole i/ili oblike koji se koriste u svrhu razlikovanja proizvoda jednog proizvođača ili prodavača od konkurencije. Identitet brenda u funkciji je stvaranja imidža proizvoda, utječe na odluke o cijeni i stvara percepciju o kvaliteti proizvoda.

Dizajn je, dakle, integriran u brojne aspekte poslovanja, odnosno tvrtku u cjelini. Definicije dizajna su brojne, ali je u gotovo svima prisutan naglasak na odabir i organizaciju konstitutivnih elemenata prema estetskim principima s ciljem postizanja jedinstvenosti. Dizajn je vođen funkcijom koju predmet, odnosno situacija moraju ispunjavati.

FUNKCIONALNOST

Osim privlačnog i atraktivnog izgleda, dizajn proizvoda, da bi bio uspješan, mora biti i funkcionalan jer, bez obzira na činjenicu da je u pitanju nešto što lijepo izgleda, dio kupaca neće potrošiti novac na nešto što u konačnici neće koristiti. No s druge strane, postoje i oni koji će se za neki proizvod odlučiti ponajviše zbog atraktivnog dizajna.

Ipak, ključ uspješnog dizajna ambalaže i proizvoda leži upravo u sposobnosti dizajnera da napravi uspješnu kombinaciju ljepote dizajna i funkcionalnosti proizvoda te da kupcu pruži dovoljno jasne informacije na osnovu kojih će se on odlučiti za kupovinu.

Mnogi proizvodi već u pripremi ne uspijevaju proći ovaj test i nikad ne završe u proizvodnji; neki se nakon proizvodnje ne mogu probiti do trgovina… Zbog toga je za dizajn proizvoda nužna suradnja dizajnera s marketinškim stručnjacima i inženjerima.

ATRAKTIVNOST

No ipak, dizajn ambalaže u zadnjih je nekoliko godina doživio procvat. Izrastao je u poseban i raskošan dio dizajna. Kada govorimo o ovoj temi, najprije se sjetimo parfema jer je njihova ambalaža oduvijek bila dizajnirana s naročitom pažnjom – od bočice do kutije.

Većina ostalih proizvoda imala je tek manji ili veći natpis s nazivom proizvoda sa sitnim objašnjenjem čemu on služi. Tu i tamo mogla se zateći i ilustracija ciljne skupine kojoj je proizvod bio namijenjen.

Činjenica je, naravno, da u stara vremena na tržištu nije bio toliki broj proizvoda. Povećavanjem tržišne konkurencije rasla je i potreba za šarolikijom i raznovrsnijom ambalažom, pa su proizvodi počeli dobivati “tretman parfema”. Cilj ove skupe zabave bila je atraktivnost i, naravno, što bolja primijećenost na polici.