Žitarice za doručak: Mlađa populacija smatra ih zdravijom alternativom

Euromonitor International bilježi kako hrvatski potrošači polako odmiču od tradicionalnog doručka koji se sastoji od kruha, namaza i prerađenog mesa ili sira. Žitarice za doručak smatraju se zdravijom opcijom koja je bogatija vlaknima među mlađom populacijom dok stariji, i potrošači nastanjeni u ruralnim dijelovima, neodlučnije mijenjaju svoje tradicionalne navike.

Prema podacima istraživačke agencije Euromonitor Internationala iz studenoga 2022. godine, žitarice za doručak i dalje bilježe rast prodaje u trenutnoj vrijednosti zbog rasta cijena te uz dva aktualna opća trenda na kojima je naglasak, a to su praktičnost i zdravlje. Hrvatski potrošači polako odmiču od tradicionalnog doručka koji se sastoji od kruha, namaza i prerađenog mesa ili sira.

Žitarice za doručak smatraju se zdravijom opcijom koja je bogatija vlaknima među mlađom populacijom Hrvatske dok starija populacija i potrošači nastanjeni u ruralnim dijelovima zemlje neodlučnije mijenjaju svoje tradicionalne navike doručka. Trenutno oko 15% potrošača kupuje proizvode sa smanjenim udjelom šećera ili bez šećera, pokazuju podaci Euromonitora.

TURIZAM POKREĆE RAST KATEGORIJE

Žitarice za doručak imaju koristi od snažnog rasta turizma s obzirom na to da strani turisti čine znatan dio potražnje u Hrvatskoj na obali, ali i na kontinentu. Takozvani tradicionalni doručak pod kojim se podrazumijevaju tost, slanina, jaja, džem i sl. koji se nudi u hotelima i drugim ugostiteljskim objektima, smanjuje se u korist svježeg voća i žitarica. Starije generacije turista i dalje su u potrazi za tradicionalnim doručkom, no mlađe generacije, posebice one s djecom, odmiču od takvih doručaka i traže ‘lakšu’ nutritivno vrijedniju hranu.

CIJENA JE NAJVAŽNIJI ČIMBENIK PRI KUPOVINI

Za razliku od ostalih kategorija osnovnih prehrambenih proizvoda, žitarice za doručak imaju relativno nisku lojalnost brendu u Hrvatskoj s dugim popisom brendova koji se natječu u ovoj fragmentiranoj kategoriji. U 2022., strmoglavi rast cijena pružio je savršenu priliku asortimanima privatnih robnih marki za povećanje udjela na maloprodajnom tržištu.

U trenutnoj ekonomskoj klimi u kojoj se potrošači suočavaju s rastućim troškovima života, cijena je trenutačno najvažniji čimbenik pri kupnji žitarica za doručak. Želite li niskokaloričan jutarnji obrok, odaberite kukuruzne, zobene ili pšenične pahuljice i prelijte ih obranim mlijekom ili fermentiranim mliječnim proizvodima s niskim udjelom mliječne masti.

Ako pak imate potrebu za visokokaloričnim jutarnjm obrokom, odaberite müsli s dodanim komadićima voća, orašastim plodovima i čokoladom te ih prelijte mlijekom ili jogurtom s višim udjelom mliječne masti.

KVALITETAN DORUČAK JE ZDRAVA NAVIKA

Ne kaže se uzalud da se po jutru dan poznaje jer upravo način na koji smo započeli dan nam u velikoj mjeri može odrediti svakodnevicu. Hoćemo li dan provesti puni energije i poleta unatoč zgusnutom rasporedu i obavezama koje ne ostavljaju vremena za odmor ovisi i o najvažnijem obroku u danu – doručku.

Nutricionisti i brojni sportski stručnjaci već godinama naglašavaju važnost tog obroka kao i potrebu da on ne bude odrađen usputnim zalogajima iz pekarnice na putu do škole ili posla. S druge strane, ubrzan tempo života nerijetko tijekom radnog tjedna ne ostavlja dovoljno vremena za dugotrajnu pripremu doručka i baš zato vodeći proizvođači ove kategorije u svojoj ponudi nude brojne proizvode koji jamče cjelovit doručak, bogat svim potrebnim hranjivim tvarima, a pritom priprema ne iziskuje puno vremena i može se pripremiti kod kuće, ali i na poslu.

Cilj doručka nije samo stvoriti osjećaj sitosti, nego je važno osigurati da taj osjećaj proizlazi iz sastojaka koji pomažu u otpuštanju energije tijekom dana i potiču rad metabolizma organizma nakon nekoliko sati mirovanja u snu. Kako osjećaju sitosti najviše pridonose složeni ugljikohidrati porijeklom iz žitarica, prehrambena vlakna i mliječni proizvodi bogati bjelančevinama, žitarice za doručak su odabir svih koji žele sebi i svojim najbližima pružiti hranjiv i ukusan doručak.

Kao i sve navike, tako se i one prehrambene stječu od djetinjstva, a s obzirom na to da su roditelji djeci najveći uzor, iznimno je važno da upravo roditelji slijede zdrave prehrambene navike. Uostalom, znanstvenici su potvrdili da je potrebno nešto napraviti 21 put zaredom da bismo to usvojili kao naviku, a kvalitetan doručak definitivno bi trebao biti jedna od tih navika.

VITAMINI I MINERALI ZA POČETAK DANA

Doručak može poboljšati pažnju, radni učinak i pamćenje, i kod odraslih i kod djece. On potiče unos važnih hranjivih sastojaka jer hrana koju konzumiramo za doručak obično uključuje kruh, žitarice, mlijeko i jogurt koji prehrani dodaju ugljikohidrate, kalcij i vlakna. Ljudi koji preskaču doručak obično ne nadoknade te hranjive sastojke tijekom dana. Osim toga, mnoge žitarice su pojačane vitaminima i mineralima.

Mnogi ljudi misle da nemaju vremena za doručak, ali doručkovanje je navika koju vrijedi usvojiti. Ako preskočite doručak, vjerojatno nećete nadoknaditi dnevne potrebe za vitaminima i mineralima te ćete imati manje energije.

Nekoliko minuta dovoljno je za spravljanje ukusne zdrave zdjelice žitarica s omiljenim dodacima: jogurtom, kefirom, mlijekom, biljnim napitcima, voćem, orašastim plodovima, lanom, chia sjemenkama… Izbor na policama trgovačkih lanaca zaista je sve bogatiji iz dana u dan.

Stabilna količinska prodaja

Najveći udio u količinskoj prodaji ima segment muesli s 55%, na drugom mjestu smjestile su se žitarice s 33% udjela, iza kojih je cornflakes sa 13%

Analizira: Majda Babić, Client Executive, NielsenIQ

Kategorija žitarica za doručak prema klasifikaciji agencije Nielsen uključuje cornflakese, muesle i žitarice. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2022. godine, kategorija žitarica za doručak bilježi stabilnu količinsku prodaju u odnosu na isti period godine prije.

Najveći udio u količinskoj prodaji ima segment muesli s 55%, na drugom mjestu smjestile su se žitarice s 33% udjela, iza kojih je cornflakes sa 13%. U posljednjih godinu dana, segmenti muesli i cornflakes zabilježili su rast količinske prodaje u odnosu na isti period godine prije.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, čak 72% ukupne količinske prodaje kategorije žitarica ostvaruje se kroz moderne formate u koje ulaze hipermarketi (> 2.500 m2) i supermarketi (301 – 2.500 m2) dok manji udio, od 28% količinske prodaje, prolazi kroz trgovine mješovitom robom i drogerije (< 300 m2).

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2022. godine, promatrajući količinsko, vodeća tri proizvođača zastupala su 29% količinske prodaje kategorije žitarica za doručak. Abecednim redoslijedom oni su Bruggen, Nestle i Podravka.