Čaj – zdravi napitak kojem iz godine u godinu raste popularnost

Za čak 40% korisnika kategorije jako je bitan brend čaja koji kupuju, a njih 25% lojalno je nekom brendu unutar kategorije, pokazuju rezultati BRANDpuls istraživanja agencije Ipsos…

Analizira: Jelena Jakšić Matovina, Product Manager, Ipsos

U populaciji stanovnika Hrvatske od 16 do 64 godine, 84% je korisnika kategorije čaja. Učestalih heavy korisnika kategorije, koji konzumiraju čaj dva do tri puta tjedno i češće, je 31%. Srednjih, medium korisnika, koji konzumiraju čaj 2-3 puta mjesečno do jednom tjedno, imamo 26%. Povremenih, light korisnika, koji piju čaj jednom mjesečno i rjeđe, je 27%.

Prema rezultatima istraživanja Ipsosog alata za brend i marketing menandžment BRANDpuls, koji nudi detaljnu analizu tržišta i dubinsku analizu potrošača na velikom broju proizvodnih kategorija te kombinira tržišne indikatore s različitim tipovima podataka kao što su demografija, psihografija, kupovne navike i korištenje medija, 16% populacije u Hrvatskoj ne konzumira čaj.

Podaci korišteni u analizi koja slijedi prikupljeni su u prvoj polovici 2019. godine na području Hrvatske. Za čak 40% korisnika kategorije jako je bitan brend čaja koje kupuju, a njih 25% lojalno je nekom brendu unutar kategorije.

PROFIL HEAVY KORISNIKA

Među učestalim korisnicima čaja imamo 56% žena i 44% muškaraca. Najviše ovih korisnika ima između 30 i 59 godina, zaposleni su, a iznad prosjeka populacije ih je visoko obrazovanih (29%). Više od pola ih je u braku i roditelja. Žive u gradu, najčešće u Zagrebu i okolici te Sjevernoj Hrvatskoj. Imaju nešto više prihode kućanstva. Žive urbanim stilom života, skloniji su aktivnoj konzumaciji kulturnih priredbi poput kina, koncerata i kazališta. Vole se zabavljati s prijateljima i poznanicima, ali svoje interese ne svode samo na dobar provod.

Mnogo važnosti polažu na osobno zdravlje, skloni su hraniti se zdravo, a na kuhanje gledati kao na užitak. Kada kupuju usmjereni su kvaliteti i nastoje se vezati uz marku koju prepoznaju kao upotrebljivu i svrhovitu. Visoko vrednuju obrazovanje i otvoreni su prema novim spoznajama. Važan im je ugled u društvu. Ekološki su osviješteni i mnogo značaja pridaju temama koje se odnose na to područje. Zainteresirani su za uređenje doma, ne zaziru od kućanskih poslova. Aktivno se služe računalom, zainteresirani za suvremenu tehnologiju. Politički su osviješteni.

Čak 74% učestalih korisnika čaja doručkuje svaki dan, njih 42% žitarice s mlijekom/jogurtom/vodom, a samo čaj ili kavu njih 22%. Pola učestalih korisnika kategorije čaja često mijenja okuse čajeva. Malo manje od pola često kupuje i čajeve s posebnim koristima za organizam. Samo 1/5 pije čajeve isključivo zimi, a tek 10% samo kad su bolesni.

BRANDusage

Osim općenitog praćenja kategorije čaja, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnik brenda koristio je isti u posljednjih mjesec dana. Promatrano na učestalim korisnicima čaja, najviše korisnika ima Franck, čak 72% je pilo upravo Franck čaj u posljednjih mjesec dana. Na drugom mjestu po korištenju je Podravka čaj sa 48% korisnika. Na trećem se nalazi Naturavita čaj sa 22% korisnika.

Čak 67% kategorije čaja pronalazi kupce u modernim kanalima trgovine

Analizira: Kristian Anić-Kaliger, Nielsen

Kategorija čajeva prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća tzv. originalne čajeve nastale iz biljke čaja, (npr. zeleni čaj, crni čaj, Earl Grey čaj, itd.), voćne čajeve (borovnica, brusnica, jabuka, itd.) i biljne čajeve (šipak, kopriva, kamilica, itd.), dok su ledeni čajevi i čajevi za djecu isključeni. U analizu kategorije uključeni su i funkcionalni čajevi (namjenski, za ublažavanje određenih tegoba), u listićima, vrećicama te instant (u granulama).

U posljednjih godinu dana, zaključno sa studenim 2018. godine, kategorija čaja je na tržištu Hrvatske (bez diskontera) zabilježila pad vrijednosne i količinske prodaje, najviše uslijed pada prodaje tri segmenta koji nose gotovo polovicu količinske prodaje, a to su voćni čajevi, zeleni i crni čajevi te instant čajevi.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, čak 67% kategorije čaja pronalazi svoje kupce u modernim kanalima trgovine (hipermarketima i supermarketima), dok se kroz trgovine mješovitom robom ostvari preostalih 33% vrijednosne prodaje cjelokupne kategorije. U posljednjih godinu dana, zaključno sa studenim 2018. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača nose 70% ukupne prodaje kategorije čaja, a oni su abecednim redom Franck, Jan Spider i Podravka.

Kategorija čajeva prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća:
• tzv. originalne čajeve nastale iz biljke čaja, (npr. zeleni čaj, crni čaj, Earl Grey čaj, itd.)
• voćne čajeve (borovnica, brusnica, jabuka, itd.)
• biljne čajeve (šipak, kopriva, kamilica, itd.)
• funkcionalne čajeve (namjenski, za ublažavanje određenih tegoba), u listićima, vrećicama
• instant (u granulama)