• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Izazovi za kupca u doba mobilne trgovine PDF Print E-mail
Tuesday, 26 May 2015 16:22

victor-avramU Hrvatskoj, internet populaciju čini više od 2,4 milijuna korisnika starijih od 15 godina, a stopa internet penetracije je 64%. U prosincu 2013., prosječan korisnik interneta trošio je oko 3 sata i 9 minuta manje online nego godinu dana prije. S druge strane, mobilni promet se konstantno povećava i u Hrvatskoj ima najveću razinu u regiji - 20%.

Piše: Victor Avram, Country Manager, Gemius Rumunjska i Moldavija

Digitalni svijet neprekidno se mijenja i oblikuje način na koji ljudi komuniciraju, kupuju, provode slobodno vrijeme, putuju i rade. Internet preko mobilnog telefona svojevremeno je bio luksuz koji je mali broj ljudi mogao sebi priuštiti i koristiti na dnevnoj bazi. Danas gotovo svatko, od djece do starijih ljudi, ima mobilni telefon i/ili tablet s konekcijom na internet. S ovim uređajima, pristup internetu postao je praktički neograničen i oblikuje naše svakodnevne živote više nego što možemo i zamisliti.

BALKAN

Balkanske zemlje predstavljaju najmanje tržište centralne i istočne Europe kada je riječ o internet populaciji. Ima samo 23 milijuna korisnika u balkanskoj regiji, podijeljenih između nekoliko zemalja. Najveći broj internet korisnika ima Rumunjska - 9,3 milijuna u prosincu 2014., a najmanji broj Moldavija - 1,7 milijuna korisnika. Kada je riječ o brzini internet penetracije, vrijednost prilično varira od zemlje do zemlje, u rasponu od 73% u Sloveniji do 51% u Bosni i Hercegovini (kalkulacija je izvedena za korisnike uzrasta od 18 do 69 godina). Ako govorimo o mobilnom prometu, možemo zaključiti da se u posljednje dvije godine dogodio dinamičan rast: u 2012. godini mobilni promet činio je samo 3% ukupnog internet prometa u cijeloj CEE regiji, ne računajući app promet. Ovaj broj porastao je na 10%, najviše zahvaljujući rapidnom povećanju pregleda stranica preko pametnih telefona. Lider u mobilnom prometu je Hrvatska, gdje je u lipnju 2014. više od 20% stranica bilo pregledano preko mobilnih uređaja. S druge strane, u Moldaviji je samo 1% prometa generirano preko mobilnih telefona.

NAJVEĆI PROMET UVEČER

U današnje vrijeme, s rastom populacije koja koristi mobilne uređaje, online ponašanje korisnika postalo je kompleksnije nego prije. Modeli internet potrošnje razlikuju se kod svakog od ovih tipova uređaja. Preko tjedna, 52% PC prometa događa se usred radnog vremena (9-17h). Vikendom se 54% PC prometa odvija između podneva i osam sati navečer. Tablet korisnici tijekom radnog tjedna su najaktivniji u popodnevnim satima - 50% prometa preko tableta je zabilježeno između 16 i 23h. Međutim, subotom i nedjeljom, tablet se koristi podjednako tijekom čitavog dana (9-23h), dostižući vrhunac između 22 i 23h. Slično tome, i mobilni telefoni se koriste tijekom čitavog dana, a vrhunac je između 21 i 23h tijekom radnog tjedna te između 21 i 22h vikendom.

Sadržaj je ipak od presudne važnosti, bez obzira na to koji se uređaj koristi za pretraživanje weba. Mobilni uređaji daju neograničene mogućnosti da se korisnici povežu s pravim sadržajem na pravom mjestu i vremenu. Najveći izazov oglašivačima i agencijama je održati balans između personaliziranih i 'nametljivih' sadržaja. Stoga će poznavanje mobilnih korisnika postati komparativna prednost za kompanije koje posluju online i istraživačke studije bi trebale biti ključne za uspješno targetiranje. U nastavku donosimo analizu i najznačajnije karakteristike online ponašanja korisnika u Hrvatskoj, Srbiji, Bugarskoj i Rumunjskoj te zajedničke odlike tih tržišta.

HRVATSKA

U Hrvatskoj, internet populaciju čini više od 2,4 milijuna korisnika starijih od 15 godina, a stopa internet penetracije je 64%. Kao i u većini balkanskih zemalja, vrijeme provedeno na mreži se smanjuje. U prosincu 2013., prosječan korisnik interneta trošio je oko 3 sata i 9 minuta manje online nego godinu dana prije. S druge strane, mobilni promet se konstantno povećava i u Hrvatskoj ima najveću razinu u regiji - 20%. Dugoočekivani 'bum' mobilnih telefona dogodio se u Hrvatskoj, iako se ovo još uvijek nije reflektiralo na budžete za mobilno oglašavanje. Ako analiziramo profil korisnika, aktivniji je muški spol (53%) nego ženski (47%). Veliki je udio mlade muške populacije - 33% korisnika uzrasta od 12- 24 godine igraju kompjuterske igrice, dok 20% ženske populacije internet korisnika starosti od 25-34 godine pretražuje teme u vezi s materinstvom.

Pedeset posto internet populacije ima srednju stručnu spremu, a 19% ima visoko obrazovanje. Hrvatska ima najbrži rast e-trgovine u Europskoj uniji, prema podacima s Devetog godišnjeg semafora o potrošačkim uvjetima koji objavljuje Europska komisija. U posljednje tri godine, zainteresiranost ljudi za online kupovinu raste. Ne samo da su nove generacije privučene njome, već se sve više i postojeći korisnici uključuju u online kupovinu. S druge strane, sektor e-trgovine je još na začetku i samo 23% online populacije kupuje na mreži (u usporedbi s 45% koliko iznosi prosjek u EU). Kada je riječ o rangiranju najposjećenijih web stranica u Hrvatskoj, vodeću poziciju je izgubio index.hr, koji se sada nalazi na trećem mjestu sa 40% domašaja. Međutim, Hrvati i dalje provode dosta vremena na ovoj web stranici - u prosjeku 3 sata i 3 minute mjesečno po korisniku. Prvo mjesto na listi pripada stranici 24sata.hr, s domašajem od 48%. Jutarnji.hr je u prosincu 2013. ušao među prva tri najpopularnija weba u Hrvatskoj, preuzimajući lidersku poziciju od portala index.hr i osiguravši 102.799 posjetilaca više nego u prosincu 2012.

SRBIJA

Srbija je druga po redu balkanska zemlja gdje je korištenje interneta još u razvojnoj fazi. U prosincu 2013. ukupna internet populacija brojala je 3 milijuna korisnika. To znači da polovina populacije starije od 15 godina ima pristup internetu. Stopa penetracije je 50% i među najnižima je u regiji. Osim stalnog rasta internet populacije u Srbiji, možemo primijetiti i da se događa postepeni rast angažiranosti korisnika prilikom pretraživanja weba. U 2013. u usporedbi sa 2012. godinom, prosječan srpski internet korisnik je trošio 1 sat i 17 minuta duže online i prosječno je posjećivao 54 stranice više. Srbija je druga zemlja u regiji (poslije Hrvatske) po visini udjela mobilnog prometa. U lipnju 2014. godine, 16% ukupnog prometa je generirano preko mobilnih telefona. Ali, ovi rezultati još nisu impresivni, s obzirom na to da je u zapadnim zemljama mobilni promet prešao 30%, ali u narednim godinama u Srbiji očekujemo dinamičan rast. Blic.rs je imao lidersku poziciju u 2013. godini, s domašajem od 53% srpskih korisnika interneta. U prosincu 2013., na drugom mjestu se nalazio kurir-info.rs. Najpopularniji portal u smislu vremena koje korisnici provedu na njemu je polovniautomobili. com - prosječan korisnik na ovom portalu provodio je 2 sata i 47 minuta mjesečno.

BUGARSKA

U prosincu 2013. ukupna internet populacija u ovoj zemlji iznosila je preko 4,2 milijuna korisnika uzrasta 15-69 godina. Iako je ovaj broj u porastu, primjetan je jedan trend na bugarskom internet tržištu: naime, sudjelovanje korisnika u online aktivnostima postepeno pada. U 2013., bugarski korisnici interneta trošili su 1 sat i 39 minuta manje na pretraživanje weba na mjesečnoj razini i pregledali su u prosjeku 19 stranica manje u usporedbi sa 2012. godinom. Uzrok je povećanje pretraživanja weba preko mobilnih telefona i aplikacija pa je tako u lipnju 2014. godine 9% ukupnog prometa generirano preko mobilnih telefona. Ipak, od 300 stranica koje su mjesečno praćene u gemiusAudience istraživanju, samo 30 je imalo verziju za mobilne telefone. RUMUNJSKA Rumunjska je najveća balkanska zemlja kada je riječ o online publici.

U prosincu 2014. ukupna internet populacija iznosila je 9,3 milijuna korisnika, dok je stopa internet penetracije bila 55%. Iako je stopa internet penetracije u Rumunjskoj i dalje među najnižima u regiji, vidljiv je trend porasta specijaliziranih stranih investicija na rumunjskom online tržištu. Mobilni promet povećao se u Rumunjskoj sa 1% u siječnju 2011. na 9% u lipnju 2014. Pedeset i devet posto korisnika interneta su online kupci - 23% kupuje često, a 36% ponekad. Piše: Victor Avram, Country Manager, Gemius Rumunjska i Moldavija Izvor: Broj stvarnih korisnika Broj pregledanih stranica po korisniku Prosječno vrijeme pregledanja po korisniku (h:m) Domašaj Top 10 lokalnih web stranica u Hrvatskoj, po domašaju Najpopularniji su e-kupovina (60%), traganje za željenim proizvodima i uslugama online (54%), kao i posjećivanje stranica koje uspoređuju cijene (50%). U budućnosti možemo očekivati rast e-trgovine, kao i povećanje njihove potrošnje (samo 1 od 5 korisnika je indicirao da će u skoroj budućnosti smanjiti potrošnju).

ZAJEDNIČKE ODLIKE

• Korisnici istražuju online kako bi mogli donijeti prave odluke o kupovini. Oni provode mnogo vremena tražeći proizvode i usluge i uspoređujući cijene prije nego što krenu u kupovinu;
• Internet korisnici kupuju online preko web trgovina ili preko web stranica s malim oglasima. Ako adekvatnih proizvoda ili usluga nema u njihovoj zemlji, kupuju u inozemstvu;
• Korisnici su bolje pripremljeni za online kupovinu od proizvođača i trgovaca;
• Internet penetracija doživljava brzi porast u regiji, pa će shodno tome i online kupovina evoluirati;
• Mobilni promet također doživljava rast na Balkanu, a najveći u Hrvatskoj i Srbiji;
• Web stranice s malim oglasima su segment koji se razvija u čitavoj balkanskoj regiji;
• Korisnici su osjetljivi na cijene, ali im je bitna i kvalitetna usluga;
• Gotovina prilikom preuzimanja dominira kada je riječ o plaćanju robe kupljene online;
• Allegro group (Fashiondays, eMag, OLX) je najveća grupa e-trgovine u regiji.

 

TEHNOLOGIJA - ARHIVA TEKSTOVA:

->Online kupovina: Što nam donosi budućnost
->Pogled u budućnost kroz pametne naočale
->Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena
->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica