• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Uštedite novac bontonom! PDF Print E-mail
Monday, 26 November 2012 14:52

maja milkovicNezadovoljni radnici prije ili kasnije stvorit će vam antipropagandu. Prema nekim statistikama, jedna loša referenca nosi sedam glasova iza sebe, dok jedna dobra nosi četiri. Dobru reputaciju teško je steći, a lako izgubiti…

Piše: Maja Milković, mag. psihologije, HR stručnjak, Tecumviva d.o.o.

Kad smo kao djeca učili "četiri zlatne riječi koja otvaraju sva vrata", mislili smo kako nas tlače nepotrebnim glupostima. Hvala, molim, izvolite, oprosti - osnove su bontona. Odrasli smo, i jesmo li shvatili njihovu vrijednost? Neki nisu, nekima su još uvijek veće vrijednosti novac, moć i slava. Imaju li veze? Na prvi pogled ne.

DOBAR TRETMAN
Kako se onda može tema o bontonu naći u području upravljanja ljudskim resursima? Odnosno uštedi novca? U stvari vrlo jednostavno, bonton štedi novac, povećava moć i diže slavu osobe koja ga koristi. Na tržištu postoji niz edukacija vezanih za temu motivacije i komunikacije. Tisuće ljudi ih je prošlo, odslušalo, neki su čak i naučili. Većinom ovakve edukacije prolaze ljudi koje zovemo menadžeri, ili voditelji, dakle oni koji na neki način upravljaju drugim ljudima. Pa opet, ako razgovarate sa zaposlenicima, ako se ne žale na niske plaće, žale se na tretman koji dobivaju prvo od nadređenih, a onda i od kolega. Ponekad taj loš tretman zaista bude u kategoriji mobbinga, ali najčešće je u pitanju osnovni nedostatak poštovanja prema radnicima, koji se prepoznaje u elementarnom bontonu. Riječi "izvolite", "hvala", "molim" i "oprostite", nisu nam dovoljno često na jeziku.

POŠTOVANJE
Jedna od najčešće korištenih teorija motivacije je Maslowa koja govori o pet osnovnih potreba ljudi. Nakon što zadovoljimo one koje nam trebaju da preživimo (na fizičkoj razini), slijede one koje se odnose na ljubav, pripadanje i ono za našu temu bitno – poštovanje. Biti poštovan za većinu ljudi je potreba, nešto bez čega se osjećamo loše i frustrirano. Kad je riječ o poslu, u tim situacijama pada nam radni elan, gubimo motivaciju, osjećamo se iskorišteno, neprihvaćeno, ukratko - ne radi nam se u takvoj radnoj klimi. Potrebu za poštovanjem većina ljudi željet će zadovoljiti kod svih u svojoj okolini, posebno nadređenima i osobama od autoriteta. Kad nas oni poštuju, imamo osjećaj poleta i želimo se truditi više, vrlo jednostavno, želimo da nas nastave poštovati. A to smo spremni zaraditi kroz veći rad. Spremni smo "opravdati" dobro mišljenje i tretman. Motivacija nam raste i, što je jako bitno, dolazi iznutra, a pokrenuta je izvana.

ČETIRI ZLATNE RIJEČI
Usprkos činjenici da, ako zaposlenici i ne moraju nužno znati o teorijama motivacije i komunikacije, ipak ostaje ono što smo svi učili negdje u djetinjstvu - četiri zlatne riječi. Veliki broj ljudi na vodećim pozicijama zaboravljaju važnost ovih pravila. Posebno među privatnicima postoji određeni pristup prema zaposlenicima u kojem se odnose prema ljudima kao da ih posjeduju. Izjave poput: "Ja mu dajem plaću i hoću da radi....“, nisu rijetkost. Iste osobe nemaju nužno problema pokazati duboko poštovanje svojim partnerima, kupcima, ali ne i zaposlenicima. Dakle, znaju pokazati poštovanje i znaju pravila dobre komunikacije i bontona, ali ih zanemaruju kad su u pitanju radnici. To je pristup u kojem je osoba "kupljena" jer mu je dana plaća, pa smo time postali "vlasnici" njegovog/njezinog vremena, rada, fizičkih i mentalnih aktivnosti. Pristup u kojem se onda vlasnik te "imovine" ne mora ponašati s poštovanjem. Nije ova promjena ponašanja nužno namjerna, ali je poprilično rasprostranjena. Šef je šef i svaki zaposlenik dužan mu je pokazati poštovanje, ali šef njemu nije. Možda je povijest ljudskog vijeka opterećena stalnim pokušajem da jedni drugima vladamo, da se međusobno posjedujemo. Kako god bilo, poštovanje je ipak dvosmjerna ulica, a dok ga dajemo drugima, velika je šansa da ćemo ga dobiti natrag. Pri tome možda neće uvijek biti autentično iskreno, ali svakako se povećava šansa da postane takvo. Osobama koje pokazuju poštovanje svima oko sebe polako, ali sigurno raste popularnost. Stoga, ukoliko kao poslodavac osjećate potrebu da vas vaši podređeni zaista poštuju, počnite s tim da im pokažete isto.

ZADOVOLJSTVO
Opet – kakve to veze ima s novcem? Ako uspješnost svoje firme mjerite mišljenjem svojih kupaca ili korisnika, onda može imati velike. Nezadovoljni radnici prije ili kasnije stvorit će vam antipropagandu. Prema nekim statistikama, jedna loša referenca nosi sedam glasova iza sebe, dok jedna dobra nosi četiri. Dobru reputaciju teško je steći, a lako izgubiti. Ukoliko na tržištu rada steknete reputaciju nepopularnog poslodavca, velika je šansa da kad tražite najbolje kandidate za svoja nova radna mjesta – ljude koji najbolje rade taj posao, oni neće željeti doći k vama, čak ni za veću plaću. Time ste izgubili mogućnost zapošljavanja najboljeg i samim time i kvalitetu posla. Sve to može se odraziti na vaše korisnike/kupce/partnere. Možda utjecaj ovakve reputacije nećete moći izmjeriti, ali financijski ste izgubili i više nego što mislite, ili barem više nego što ste mogli zaraditi. Osim toga, zadovoljan radnik spreman je ostati na tom radnom mjestu, lojalan je, time se smanjuje fluktuacija radnika koja je u stvari vrlo skupi proces koji uključuje trošak vremena, energije i novca za traženje novog radnika i njegovo uvođenje u posao.

PRODUKTIVNOST
S druge strane, ukoliko uspješnost svog poslovanja mjerite radnim učinkom, razmotrite sljedeće. Većina istraživanja o zadovoljstvu poslom pokazuje kako je plaća tek na trećem mjestu po važnosti. Prva dva u pravilu zauzimaju međuljudski odnosi koji uključuju brigu za radnika, radnu klimu i kulturu, kvalitetnu komunikaciju, ophođenje s poštovanjem, timski rad. Ništa od navedenog nije moguće postići na zadovoljavajući način ukoliko nema međusobnog poštovanja. U razgovorima s poslodavcima, većina ih muči muku sa slabo ili potpuno nemotiviranim radnicima. Ukoliko žele neku edukaciju za svoje zaposlene, ona je najčešće na temu motivacije. Radnici zaista jesu zadovoljniji tamo gdje ih se tretira "kao ljude", a ne kao "hodajuću imovinu". Zadovoljni radnik je u pravilu i motiviran. Motivacija mu dolazi više iznutra, a manje izvana. Njegova produktivnost raste ili se bar drži na zadovoljavajućoj razini. Dobra produktivnost radnika ima direktan utjecaj na profitabilnost tvrtke. Ima direktan utjecaj na vaš novac.

RAZLIKE U PRISTUPU
Istina, zaposlenici jesu tu da naprave posao koji im je dan, i da, oni su
za to plaćeni. I naredbe nadređenih još uvijek jesu ono što treba biti
obavljeno. Ali primjetite razliku u primjerima:
-> Davanje novih zadataka (naredbe), uputa:
1. Napravite ovaj i ovaj zadatak!
2. Molim vas obavite to i to...
-> Nakon obavljenog zadatka:
1. Ok ovo je bilo dobro...
2. Hvala vam, dobro ste to obavili.
-> Kritika:
1. Što vam je ovo, to je katastrofa.
2. Oprostite, ali ovo nije dobro obavljen zadatak.
-> Isprika:
1. Pa dobro, zar vam sve trebam 100 puta ponavljati?
2. Ispričavam se, možda vam nisam dobro objasnio.

Koju biste verziju željeli čuti? Ja znam koju ja želim čuti od svih oko sebe, a spadam u sretne zaposlenike koji to zaista i čuju od svog šefa, u mom slučaju šefice. I na kraju, ako bonton ne koristite samo zbog toga što želite time uštedjeti ili zaraditi novac, možete se zapitati kakva osoba želim biti, kakav poslodavac?! Kad moji zaposlenici pogledaju u mene, što želim da pomisle i vide. Da, zaposlenicima treba vaš bonton, odnosno poštovanje, ali treba i vama, jer i vi ste zaposlenik svoje firme.


TECUMVIVA - ARHIVA TEKSTOVA:
->Organizacijskom kulturom do pozitivne klime
->Zakon o radu: Kako poslovati u moru propisa
->Zašto trebamo opise radnih mjesta