• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Elektronička komunikacija: Kazna za reklamiranje e-poštom? PDF Print E-mail
Monday, 01 July 2013 10:56

kresimir lipovscak novaU Hrvatskoj postoji detaljna regulativa koja objašnjava na koji je način dopušteno reklamiranje elektroničkom poštom. Ta regulativa je do sada bila zanemarena, ali s ulaskom u EU, koja stavlja naglasak na prava potrošača i zaštitu osobnih podataka, ovi propisi ne smiju se samo tako zanemarivati.

Piše: Krešimir Lipovšćak, Partner, TPA Horwath

Koncept komunikacije elektroničkom poštom, odnosno e-mailom, navodno je već postojao u 1970-ima, a američka vojska je sličan koncept već imala krajem 1960-ih godina prošlog stoljeća (zlatno doba "Hladnog rata"). Možemo reći da u današnjem obliku e-mail postoji od 1993., dakle ima dvadeset godina. Elektronička pošta je u cijelosti zamijenila telefakse, listovnu poštu, a naši inboxi postali su poštanski pretinci s puno neželjene pošte. Svi, i trgovci, i proizvođači, i država prepoznali su komercijalne mogućnosti komunikacije elektroničkom poštom.

Sve dosad rečeno već je poznato. Međutim, manje je poznato da u Hrvatskoj postoji detaljna regulativa koja objašnjava na koji je način dopušteno reklamiranja elektroničkom poštom. Ta regulativa je do sada bila zanemarena, ali s ulaskom u EU, koja stavlja naglasak na prava potrošača i zaštitu osobnih podataka, ovi propisi ne smiju se samo tako zanemarivati. Posljedice ignoriranja su jasne: ubrzano punjenje državnog proračuna pa čak i zabrana obavljanja djelatnosti. Dakle, točno pitanje glasi - kako reklamirati svoj posao elektroničkom poštom i pritom ne prekršiti zakon - odnosno više njih? Pitanje je vrlo jasno, ali odgovor je malo složeniji.

ŠTO JE ZABRANJENO

Koji zakoni reguliraju reklamiranje e-mailom? Zakoni koji u Hrvatskoj reguliraju "slanje"reklama elektroničkom poštom su Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o elektroničkoj trgovini, Zakon o elektroničkim komunikacijama i Zakon o zaštiti osobnih podataka. Ti zakoni su manje-više posve usklađeni s propisima EU-a. Njihovo kršenje, kao što smo već rekli, dovodi do strogih sankcija. Što nije dopušteno? Zakon o zaštiti potrošača smatra nedopuštenom poslovnom praksom ustrajno i neželjeno komuniciranje s potrošačem elektroničkom poštom. Zakon o elektroničkoj trgovini također traži prethodni pristanak i poziva se na zakon o elektroničkoj komunikaciji vezano za realizaciju pristanka. Zakon o elektroničkoj komunikaciji traži da se omogući slanje besplatnog prigovora, odnosno da se primatelju omogući zabrana daljnje komunikacije.

ŠTO JE DOPUŠTENO

Treba uzeti u obzir da se zakoni uglavnom odnose na potrošače pa je stoga poslovna komunikacija u pravilu isključena od ograničenja. Ako je komunikacija elektroničkom poštom potrebna radi ispunjenja ugovora, tada je takva komunikacija dopuštena. Nadalje, Zakon govori o ustrajnoj nedopuštenoj komunikaciji elektroničkom poštom, iz čega proizlazi da bi prva poruka elektroničke pošte bila dopuštena. Zakon ne brani da takva poruka elektroničke pošte uključi izjavu kojom primatelj pristaje na ovakvu komunikaciju sve dok je sam ne opozove.

U tom smislu i Zakon o elektroničkoj komunikaciji traži isto pa takvu izjavu ne samo da ne bi bilo loše uključiti u Vaše poruke elektroničke pošte nego bi to bila i svojevrsna zakonska obveza. Zakoni omogućuju i mnogobrojna druga odstupanja koja ovise o okolnostima slučaja. Za usporedbu npr. u Kanadi činjenica da imate javno navedenu adresu elektroničke pošte znači da želite primati poruke, ali i tu primatelju mora biti dopuštena opcija da zabrani daljnje primanje poruka. Dakle, reklamiranju putem elektroničke pošte treba pristupiti vrlo ozbiljno te reagirati na svaki prigovor primatelja elektroničke pošte. Slanje marketinških materijala elektroničkom poštom može biti velik uspjeh pod uvjetom da poštujete pravila, a to se na svaki način isplati jer zasigurno osim nepotrebnih kazni ne želite da vas klijenti i potrošači doživljavaju kao najobičnije gnjavatore.

 

TPA HORWATH -> ARHIVA TEKSTOVA: 

->Otpis kamata i reprogram duga

->Oprost duga: Dugovi nas 'tjeraju' naprijed

->Koliko iznosi trošak fluktuacije zaposlenika?

->Za porez i javna davanja nema zastare

->Privlačni poticaji za nova ulaganja 

->Transferne cijene: Imate li potrebnu dokumentaciju? 

->Novo na tržištu - jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću 

->Fiskalne blagajne: kraj prodaje na crno ili samo skupi pokušaj? 

->Zakon o hrani: Hranimo se kaznama