• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Budućnost maloprodaje: Tehnologije za kultiviranje odnosa s kupcima PDF Print E-mail
Monday, 20 July 2015 20:30

damir-zec-2Današnji se kupac vješto koristi novim tehnologijama, počevši od mobitela i interneta do interakcije putem društvenih mreža. Uz to kupac, bilo na internetu ili u prodavaonici, očekuje poseban tretman.

Piše: Damir Zec, poslovni direktor, IBM Hrvatska

Udanašnje je doba konkurencija u trgovini jača nego ikad. Koriste se razna sredstva kako bi se stekla prednost, pa tako i razne tehnologije koje se rabe za stvaranje okružja u kojem će kupac – s mobitelom u džepu i vičan upotrebi interneta - doživjeti tijekom kupovine posebno, jedinstveno iskustvo. Kako bi to postigle, trgovačke tvrtke moraju bolje upoznati svakog pojedinca, a za to se sve više koriste tehnologijama obrade golemih količina podataka i analitikom.

FIZIKALNO-DIGITALNA INTERAKCIJA

Jedno novije istraživanje, koje je proveo IBM-ov Institut za poslovnu vrijednost, koje je obuhvatilo više od 110 tisuća ljudi iz 19 zemalja diljem svijeta i trajalo je pune četiri godine, pokazuje kako je prosječan kupac u današnjoj trgovini sve skloniji online shoppingu i raznim kombinacijama fizičke i digitalne interakcije s trgovcima. Prema navedenom IBM-ovu istraživanju, 43 posto kupaca izjavilo je da više vole kupovati putem interneta – no samo ih je 29 posto obavilo posljednju kupovinu putem interneta.

Ta razlika veća je u nekim kategorijama proizvoda – primjerice, u sektorima odjeće za mlade i kućnih potrepština, putem interneta kupuje samo 23 posto ljudi. Tako velika razlika u postotku između onih koji kažu da su skloniji kupovini putem interneta i onih koji to doista i čine, unatoč tome što pomalo razočarava, pokazuje da se kupovina putem interneta još može unaprijediti. Primjerice, kupci više ne prihvaćaju činjenicu da neke robe više nema na zalihama nakon što su je vidjeli na web stranici trgovine. Uz to, kupcima su sve važnije i personalizirane promocije, putem interneta i mobitela, utemeljene na podacima koje su trgovci o njima prikupili tijekom prethodnih kupovina.

PROMJENA PRAVILA

Elektronička trgovina postoji gotovo dva desetljeća. Ono što je zanimljivo u toj povijesti jest da nije uspjela potpuno zamijeniti običnu kupovinu koja se odvija odlaskom do prodavaonice. No promijenila je pravila struke. Kako bi ostali u igri, trgovci su se morali brzo prilagođavati stalno povećavajući vrijednost na svakoj točki poslovnog procesa, putem primjene novih tehnologija - analitike velikih količina podataka, mobitela, računalstva u oblaku i društvenih mreža. Cilj svega toga je kultiviranje odnosa s korisnicima. To počinje prikupljanjem podataka o svakom pojedinom kupcu, a po načinu kako rukuju s tim podacima možemo razlikovati predvodnike na tržištu od onih koji u tome zaostaju. Analitički alati promatraju kupce kao pojedince, a ne kao demografske ili neke druge segmente. Analiziraju se osobni profili, povijest pregledavanja web stranice trgovine, nedavne kupovine i na taj način se oblikuje ponuda koja će rezultirati potpunijim doživljajem kupovine. Ciljanom marketinškom kampanjom oblikovanom na temelju podataka o pojedinom kupcu vjerojatnost ponovne kupovine može se povećati i do 250 posto. Na isti način može se, s gotovo 100-postotnom sigurnošću, predvidjeti i vrsta i vrijednost buduće kupovine te tako sniziti troškove nabave i skladištenja robe.

tehnologijaTRGOVINA U OBLAKU

Sljedeći korak u primjeni novih tehnologija u maloprodaji je računalstvo u oblaku – cloud computing. Trgovci primjenom cloud tehnologija mogu sniziti troškove uporabe informatičkih tehnologija. Cloud brzo vraća ulaganje jer se može gotovo trenutno prilagoditi promjenama u poslovanju – bilo da se ono smanjuje ili brzo povećava. Cloud omogućuje dalju personalizaciju iskustva kupovine daljnjom integracijom stvarnog i digitalnog aspekta trgovine. IBM-ovo istraživanje pokazuje da će se 77 posto maloprodajnih tvrtki u svijetu do 2016. godine okušati u primjeni cloud tehnologija, bilo kroz pilot projekte ili instalaciju cloud platforme.

PRODAJA PUTEM MOBITELA

Budući da je svatko od nas u interakciji sa svojim mobitelom i više desetaka puta tijekom samo jednog dana – taj uređaj predstavlja snažan alat za kultiviranje odnosa s kupcima. Oglasi na mobitelu mogu dodatno potaknuti kupca na akciju, ovisno o lokaciji na kojoj se trenutno nalazi i o onome čime se trenutno bavi. Mobiteli i tablet računala snažan su alat i za zaposlenike u prodavaonicama jer putem njih imaju stalan pristup podacima o robi koju nude kupcima.

KUPOVINA JE I DRUŠTVENI DOGAĐAJ

Društveni mediji jedan su od najvažnijih izvora podataka o trendovima i raspoloženjima kupaca: više od pedeset posto kupaca izjavilo je da svakodnevno provode vrijeme na društvenim mrežama na kojima komuniciraju s istomišljenicima i razmjenjuju informacije o proizvodima i uslugama koje koriste ili žele koristiti. Interna društvena mreža pomaže zaposlenicima u svakodnevnom radu. Uz to, trgovačka tvrtka mora „držati oko“ na društvenim medijima i zato da bi bila u toku s promjenama percepcije svog brenda i eventualnim napadima na reputaciju.

DIGITALNI SHOPPING POMOĆNIK

Povijesna konvergencija tehnologija društvenog umrežavana i mobilnih tehnologija nastaviti će preobrazbu današnjeg trgovačkog sektora. Već možemo putem mobitela uspoređivati cijene proizvoda, pregledavati sadržaje prodavaonica, a uskoro ćemo u mobitelu imati i digitalnog shopping asistenta koji će nam pomagati pri kupovinama - tu na scenu stupa IBM-ovo superračunalo Watson.
 

TEHNOLOGIJA - ARHIVA TEKSTOVA:

->Izazovi za kupca u doba mobilne trgovine
->Online kupovina: Što nam donosi budućnost
->Pogled u budućnost kroz pametne naočale
->Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena
->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica