• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Korisna i vrijedna nadopuna prehrani PDF Print E-mail
Tuesday, 21 July 2015 12:12

diana-gluhak-najnovijaMeđu mnogim proizvodima koji se danas nalaze ne tržištu važno je točno znati što je dodatak prehrani, kome je namijenjen te poštovati način korištenja koji je naveden na pakiranju.

Piše: Diana Gluhak, mag. nutr., Konzultant za nutricionizam, Sparkle d.o.o. za usluge

Dodaci prehrani i hrana za posebne prehrambene potrebe danas su sveprisutni na tržištu kao interesantan oblik nadopune regularnoj prehrani. Zbog brzog stila života, ljudi danas nerijetko nepravedno zapostave kvalitetnu prehranu, što neminovno dovodi do toga da organizam treba pomoć. Upravo zbog velike potrebe, na tržištu postoji veliki segment koji upravo zadovoljava navedenu potrebu, ali potrošači su sve više zbunjeni što kupiti, na što obratiti pažnju prilikom odabira.

Dodaci prehrani u obliku raznim vitamina i minerala su prva linija pomoći i možda najbolje poznati segment dodataka, međutim niti jedan dodatak prehrani ne može u konačnici zamijeniti uravnoteženu i raznovrsnu prehranu. Dodaci prehrani se tako mogu koristiti kao nadopuna prehrani i za prevenciju, a hrana za posebne prehrambene potrebe kao nadopuna istoj. Koja je uopće razlika?

ŠTO SU DODACI PREHRANI

U šumi proizvoda koji se danas nalaze ne tržištu bitno je znati točno što je dodatak prehrani. Kod dodatka prehrani uvijek je bitno znati kome je namijenjen i poštovati način korištenja koji je naveden na pakiranju. “Dodacima prehrani smatraju se pripravci proizvedeni iz koncentriranih izvora hranjivih tvari (vitamini i minerali) ili drugih tvari s hranjivim ili fiziološkim učinkom koji imaju svrhu dodatno obogatiti uobičajenu prehranu u cilju održavanja zdravlja (aminokiseline, esencijalne masne kiseline, vlakna, biljne vrste, ekstrakti biljnih vrsta, mikroorganizmi, jestive gljive, alge, pčelinji proizvodi i druge tvari s hranjivim ili fiziološkim učinkom). Oblici dodataka prehrani su: dozirani oblici: kapsule, pastile, tablete i slično, zatim prah, granule, tekućine, te ostali oblici koji se uzimaju u odmjerenim malim količinama i/ili posebnim načinom primjene“. (Ministarstvo zdravlja) Postoji nekoliko vrsta dodataka prehrani; vitamini i minerali, biljni dodaci prehrani, dodaci prehrani na bazi meda i propolisa, za sportaše i ostali.

suplementi-2POSEBNE PREHRAMBENE POTREBE

Osim dodataka prehrani, treba spomenuti i hranu za posebne prehrambene potrebe s kojom se možda i češće susrećemo. Hrana za posebne prehrambene potrebe (PARNUTS) jest hrana posebnog sastava ili posebnog načina proizvodnje, različita od uobičajene hrane zbog prehrambenih svojstava. Hrana za posebne prehrambene potrebe je tako namijenjena raznim skupinama ljudi kako bi pomogla u održavanju raznovrsne i umjerene prehrane; hrana bez glutena; hrana namijenjena osobama sa smetnjama u metabolizmu ugljikohidrata (dijabetes), hrana s niskom i smanjenom energetskom vrijednosti za smanjenje tjelesne mase, hrana za dojenčad i malu djecu, prerađena hrana na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu, hrana za posebne medicinske namjene, hrana namijenjena sportašima i osobama s povećanom tjelesnom aktivnošću.

KVALITETNA RAVNOTEŽA

suplementi-1Zbog velikog izbora zanimljivih proizvoda na policama, prosječnom potrošaču je katkad teško donijeti kvalitetnu odluku vezanu za to koji proizvod i kada koristiti. Ako za primjer uzmemo sportaše, tu kvalitetnu ulogu može imati dodatak prehrani, ali i hrana za posebne prehrambene potrebe. Dobro je poznato da kvalitetan uspjeh određuju geni, trening, ali i prehrana. Za razliku od genetike, prehrana i trening su u potpunosti u rukama pojedinca. Posebno su poznate energetske pločice koje se kod sportaša koriste nakon treninga, kako bi “vratile snagu“, a s druge strane dodaci prehrani u obliku CLA ili karnitina su gotovo pa sastavni dio sportskog jelovnika. S druge strane, ukoliko uzmemo sasvim suprotnog potrošača, poput starije osobe, naići ćemo i na sasvim drugačije potrebe.

Na sportske rezultate želimo utjecati, a starenjem organizam gubi hranjive tvari koje je potrebno nadomjestiti. Starije osobe će tako češće posegnuti za vitaminom D zbog smanjene izloženosti svjetlu, za kalcijem zbog tegoba poput osteoporoze, ili vitaminom B12 koji se preporučuje starijim osobama jer se apsorpcija vitamina B12 s godinama smanjuje. Kako bi napravili kvalitetnu ravnotežu, važno je znati koji nam je cilj i ne pretjerivati. Ono što je zajedničko sportašu i starijoj osobi kod dodataka prehrani i hrane za posebnu namjenu je mjera i znanje. Mjera da smo svjesni da pomoć u obliku dodataka ili hrane s posebnom namjenom postoji, te da u njima nikad ne pretjerujemo, a znanje da se prisjetimo kako je baza za postizanje naših ciljeva uvijek uravnotežena i umjerena prehrana.

 

DIANA GLUHAK -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Tri hranjiva pravila za zdrav dječji mozak
->Organska hrana za djecu - da ili ne?
->Hrana koju zubići vole
->Zajedno s klincima do pravog odabira
->Smrznuta hrana - dio zdravog trenda
->Funkcionalni slatkiši: Pokretači nove grane tržišta 
->Integralni proizvodi: Namirnice bogate vlaknima - partner u prehrani
->Riža i rižini krekeri: Azijska kraljica žitarica
->Thunnus naš jadranski
->Čaj - napitak koji je promijenio svijet
->Stevija - šećer novog doba  
->Kranjska kobasica 'predmet' velike rasprave 
->Antioksidansi - važan atribut zdravlja
->Zajedno smo jači