• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Istraživanja i analize
Kupujemo li hrvatsko? PDF Print E-mail
Gledajući najveće prehrambene kategorije robe široke potrošnje kroz Nielsenov panel trgovine (u koji nisu uključene 'cash&carry' trgovine i benzinske postaje), udio domaćih proizvoda u njihovoj prodaji tijekom prošle godine bio je u kategorijama hrane, očekivano, značajnije veći u prehrambenim kategorijama.

Tako se, ako pogledamo prikazani graf, tržišni udio kreće od značajnih 88 posto kod primjerice hrenovki kao visokoobrtajnih suhomesnatih proizvoda, pa sve do samo 15 posto u kategoriji gaziranih pića ili pak 13 posto u kategoriji hrane za kućne ljubimce.
Osnovni razlog ovakve razlike postojanje je jakih lokalnih 'igrača' u pojedinim kategorijama, te njihova dugogodišnja prisutnost na policama. Uvoznim je brandovima očito znatno teže prodrijeti na naše tržište u segmentima gdje postoji domaći proizvođač s dobrom reputacijom, ili gdje tradicija igra presudnu ulogu, što je slučaj s kategorijama hrane te pića poput vina, piva i sl.
U sredini prikazane ljestvice 'smještene' su prilično velike kategorije s podjednakim udjelom i domaćih i stranih proizvoda, poput čokolada, keksa i čipsa. U ovim kategorijama karakteristična je prisutnost domaćih, kao i jakih globalnih brandova, a na strani uvoza nerijetko su i privatne trgovačke marke.
Na desnoj strani grafa nalaze se kategorije koje su gotovo u potpunosti uvezene i među kojima se domaći proizvođači i marke tek pokušavaju probiti i afirmirati kao konkurencija dobro poznatim multinacionalnim tvrtkama i markama. Zanimljivo je da su iznimno rijetke prehrambene kategorije u kojima nije prisutan barem neki domaći proizvođač. Od većih kategorija u kojima je mali broj domaćih proizvođača su tek dječje kašice i sokovi, dok u nekim kategorijama poput žvakaćih guma ili energetskih napitaka domaći proizvodi imaju gotovo zanemariv udio. Tek u neprehrambenom sektoru češće nailazimo na slučajeve da domaćih proizvoda uopće nema na tržištu, pa potrošači nemaju izbora kupiti hrvatsko ili ne. Neki od primjera su britvice, pelene, kondomi te sredstva za odstranjivanje mrlja.

Sandro Vrbanus, Nielsen

 


Studeni 2017.

studeni-2017

progressive arhiva
 
facebook logo
 

Specijalni prilozi

sve za dom-2017

premium-proizvodi-2016

zdrava-hrana-lipanj-2017

KOLUMNE

kultura-prehrane-banner-2017
ljudski-resursi-banner-2017
financije-i-porezi-banner-2017
logistika-banner-2017
fmcg-plus-banner-2017
tehnologija-banner-2017

SURADNICI

igd-logic-n nielsen-logic-n
crowe-horwarh-logic ipsos-puls-logic-n
gfk-logic-n hendal-logic-n
tecumviva-logic-n euromonitor-logicc-n
atkearney-logic-n implementacija-snova-logic-n