• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena PDF Print E-mail
Monday, 05 January 2015 14:43

andrija-frincic-novoGodinu 2014. obilježilo je preživljavanje i drastično smanjenje investicija, što se preslikalo i na uvođenje novih tehnoloških rješenja u maloprodaju. No ipak, došlo je do pojave različitih platformi za beskontaktno plaćanje.

Piše: Andrija Frinčić, CEO, Implementacija snova d.o.o.

S obzirom na to da grad Zagreb već dobrano okićen i uređen dočekuje Božić, došlo je vrijeme polako planirati novogodišnju zabavu, ali i pozabaviti se godinom koja će vrlo uskoro biti iza nas. Kako vas iz mjeseca u mjesec uveseljavam različitim tehnološkim temama, idealan je trenutak i za presjek prošle godine kroz tehnologiju i tehnološke inovacije koje su zaživjele u segmentu maloprodaje. Kako blagdanskom trpezom prevladavaju teški obroci, dat ću sve od sebe da ovaj tekst bude laganiji kako bi ga se moglo konzumirati između tih "teških" obroka.

MOBILE, KOJI MOBILE?

Na početku godine, kada smo bacili oko u naše kristalne kugle, redom smo se kleli kako će se baš u ovoj godini dogoditi revolucija u korištenju mobilnih tehnologija. Ovu temu smo čak pokrili i na okruglom stolu Progressive konferencije. Uglavnom, možemo zaključiti da su nas prošle godine naše kristalne kugle iznevjerile. Najznačajnijom novosti na području primjene mobilnih tehnologija u maloprodaji možemo smatrati Tommyjev virtualni katalog. Uz Tommyjev virtualni katalog i dalje najbolju mobilnu aplikaciju na ovim područjima ima Konzum koji ujedno i najviše ulaže u prisustvo na mobilnim i online platformama. Kako i dalje iz godine u godinu raste broj korisnika pametnih telefona, i u sljedećoj godini je za očekivati ozbiljnije integriranje ove platforme u svakodnevno poslovanje maloprodaje, no za to je nužan iskorak iz konfort zone koji je ove godine podbacio.

KARTICA, CASH ILI APPLE

Iako je integracija mobilnih platformi u svakodnevno poslovanje podbacila, ono što me je iznenadilo u prošloj godine jest pojava različitih platformi za beskontaktno plaćanje. Svaka bankarska kuća koji drži do sebe, u prošloj je godini predstavila svoju platformu za beskontaktno plaćanje. I ono što je još bolje od toga jest činjenica da maloprodajni lanci ovu tehnologiju prihvaćaju i uključuju u svakodnevno poslovanje. Dijelom je za to zaslužna činjenica da je jedina stvar koju je potrebno promijeniti - POS terminal, a njega tako i onako isporučuje banka. Uglavnom, za razliku od prošle godine, danas gotovo u svakoj trgovini koja drži do sebe možete robu ili usluge beskontaktno platiti karticom ili aplikacijom po vašem izboru. Kako je Apple konačno u svoje telefone odlučio ugraditi NFC, i kako nas je sve ugodno iznenadio ove godine predstavljanjem Apple paya, od ove godine očekujemo daljnji rast beskontaktnog plaćanja s time da će Apply pay polako, ali sigurno preuzimati dio kolača... O.K., znamo kako ćemo plaćati, još nam samo ostaje zaraditi more virtualnog novca pa da imamo i čime plaćati.

SVE JE BOLJE KAD JE ISPRED "I"

Svi mi koji se puno radno vrijeme bavimo tehnologijom, jako puno nade polagali smo u iBeacon. Još jedna kreacija za Apple radionicu, koja nije ekskluzivna za Apple uređaje i od koje smo očekivali dosta, podbacila je. Za one koji žele znati više, ova tehnologija omogućava smještanje malih uređaja (Beacon) unutar trgovine. Ovi uređaji u kombinaciji s mobilnom aplikacijom na pametnom telefonu kupca omogućavaju precizno pozicioniranje kupca unutar trgovine. Informacije koje na taj način možemo prikupiti, ali i prikazati kupcima trebale su poslužiti kao motiv maloprodajnim lancima za uključivanje ove tehnologije u postojeće mobilne aplikacije ili izgradnju novih, no to se značajnije u ovoj godini nije dogodilo. Tehnologija je još uvijek tu, tehnologija još uvijek obećava i svi se pomalo igramo s njom, no značajnije primjene još nisam uočio. Možda nas očekuju neka pozitivna iznenađenja u novoj godini.

DRUŠTVENE MREŽE

Maloprodajni lanci su davno shvatili da se njihovi korisnici druže na društvenim mrežama i da ih tamo tračaju bez obzira na to što oni imaju strategiju nastupa ili ne. Zahvaljujući tome, većina maloprodajnih lanaca više ili manje uspješno je prisutna na društvenim mrežama. U komunikaciji s kupcima, do sada su se fokusirali na Facebook kao mrežu s najviše korisnika u regiji, no u budućnosti će sve više pažnje posvećivati i Twitteru. Naime, Twitter je prije koji tjedan omogućio kupovinu oglasnog prostora, odnosno sponzoriranih twitova i iz Hrvatske. Rezultat je to procjene Twittera da mnoštvo korisnika Twittera te njihov utjecaj više nije zanemariv, i to je nešto što i maloprodaja neće moći još dugo ignorirati.

tehnologija-retrospektivaMULTICHANNEL

Ako promatramo način na koji maloprodaja u Hrvatskoj komunicira s krajnjim korisnikom, tu nekih velikih pomaka u 2014. nije bilo. Većinu komunikacije dalo bi se okarakterizirati kao jako slabi multichannel pristup. Dakle u većini slučajeva s kupcima se komunicira na nekoliko kanala, ali korisničko iskustvo među kanalima nije jedinstveno. U svojim nastojanjima da s kupcem komunicira putem više kanala, tako da to bude jedinstveno i zaokruženo, najdalje je otišao Konzum koji sinergijom komunikacijskih kanala osigurava jedinstveno korisničko iskustvo kroz komunikaciju na društvenim mrežama, mobilnu platformu, u fizičkom dućanu i na online shopu. Tijekom 2015. godine očekujem unifikaciju korisničkog iskustva kroz razne kanale digitalne komunikacije, osobito kod maloprodajnih lanaca s određenim kapacitetom za takav iskorak.

BIG DATA OR NO DATA

Većina maloprodajnih lanaca koji posluju u Hrvatskoj imaju neki oblik nagrađivanja vjernosti kupaca, a vrlo često se on temelji na kartici kojom se prati potrošnja kupca u trgovinama. Najčešći problem s takvim pristupom je da kupci kartice zaboravljaju doma ili gube. Razvojem mobilnih aplikacija te otvaranjem online trgovina, sustav praćenja potrošnje može se osloniti na identifikaciju kupca putem mobilne aplikacije. Osim što se maloprodajni lanac osigurava da će kupac gotovo uvijek imati identifikacijski medij (mobilni telefon sa sobom) i da će o kupcu dobiti iscrpnije informacije, moguće je kupcu ponuditi i dodatne usluge i sadržaje (putem mobilne aplikacije). Očekujem da će klasične kartice za praćenje vjernosti kupaca kroz 2015. godinu zamijeniti mobilne aplikacije koje će osim toga omogućiti i kreiranje personaliziranih i vremenski ograničenih akcija. Ova tranzicija omogućit će maloprodajnim lancima bolje poznavanje kupaca te veće iskorištenje potencijala poskočih kupaca.

SRETNA NOVA 2015.

Ovu godinu koja je polako na izmaku obilježilo je preživljavanje, investicije su drastično smanjene i to se preslikalo na uvođenje novih tehnoloških rješenja u maloprodaju. Žalim nam svima zajedno da se u Novoj budžeti za implementaciju visokotehnoloških rješenja povećaju i da polako, zajedno gurnemo maloprodaju u Hrvata u 21. stoljeće... A do tada, okrenimo se onome po čemu je ovo razdoblje poznato - šunki i francuskoj salati. Sretna vam Nova godina!
 

ANDRIJA FRINČIĆ -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica